Page 3 - Bavnen 1993/2 Historisk Forening Værløse
P. 3

Bavnen                                                       Side 3


                             FURESØEN OG FARUM Sø

           Nørreskoven  kanter på smukkeste måde Furesøen på en længere strækning,  og
           længst mod nord adskilt af Farumbanen og motorvejen følger skoven Farum sø.
           De to vidt forskellige søer, som i dag sorterer under statsskovvæsenet,  indgår
           som markante elementer i det store tunneldalsystem.  der strækker sig næsten
           tværs over Nordsjælland og gennemløbes af Mølleåen fra Bastrup sø til Øresund.
            Furesø er Danmarks dybeste sø med sine 38 meter til bunden, og ialt dækker
           den 9,5 km", Søernes vandspejl, der ligger 20 meter over Øresund, lå oprindeligt
           ca. 2 meter lavere men blev i middelalderen stemmet op, uden tvivl af hensyn til
           møllerne ved Frederiksdal og længere frem, hvor der senere blev tale om egent-
           lige fabriksanlæg.  Også ved Fiskebæk  har der været en mølle, som omtales
           allerede omkring 1370.
             Begge søer er beskrevet flere steder i historien og litteraturen.  Bedst kendt er
           vel sagnet om Valdemar Atterdags hofnar Klavs, som af kongen fik sin egen ø i
           Farum sø, mens Furesø har fået sin smukkeste skildring af Chr. Winther i 1838 i
           visen: "Flyv, fugl! Flyv ..... "

                                    Bt\ADFARTEN


           Der er tradition  for bådrart på søerne i de fire kommuner  Værløse,  Farum,
           Gladsaxe og Lyngby-Taarbæk.  Næste år er det netop 100 år siden, at dampbåden
           "Svanen" blev indsat i rutefart Farum-Frederiksdal.  Over dæmningen  mellem
           Farum sø og Furesø kørte den på hjul og skinner, mens skruen piskede vandet op
           på de nærmeststående.
             Systemet fungerede ikke særlig godt, og kort efter starten holdt man sig til
           strækningen  på Furesøen,  hvorefter  "Svanen" blev degraderet til bugserbåd på
           søen under navnet "Hjælperen".
             Endnu  den dag i dag sejler  bådene  "Prinsesse  Alexandrine"  og  "Prins
           Christian", bygget i henholdsvis 1895 og 1896, på ruterne i søer og kanaler, men
           dampen er dog erstattet med dieselolie som drivmiddel.
             I en annonce fra o. 1915 i Sv. Fleurons fører "Skovene om Furesøen" rekla-
           merer dampbådfarten,  og man gør heri opmærksom på, at sejladsen kunne kombi-
           neres med en længere udflugt for 2,20 kr., men så dækkede hilletten da også
           strækningen  fra København  til Slangerup,  Farum,  Fiskebæk.  Frederiksdal,
           Lyngby, Ørholm, Vedbæk, Skodsborg,  Klampenborg.  København eller omvendt
           på 3. klasse. Se det var tider!
             Baadfartens kontor i Lyngby havde tidligere tlf. Lynghy 152. I dag kan alle op-
           lysninger om de traditionsrige sejladser, startende l. maj, fås på tlf. 45 870 152.
   1   2   3   4   5   6   7   8