Page 41 - Årsskrift 2021 fra Historisk Forening Værløse
P. 41
Et budget viser, at en årsproduktion på lægget i den udstrækning den anser nød-
1.800 vognlæs vil kunne indbringe vendig og levere de dertil fornødne
27.600 kr. i indtægter. Arbejdsløn, ufor- sveller.
udsete udgifter, renter, olie m.v. samt Banen understreger også, at læssesporet
afgift til jordejere for plads til skinner og straks bliver banens ejendom, men
tog beregnes til 20.475 kr., hvilket vil udgiften til skinnerne vil blive refunderet
give et overskud på 7.125 kr. Heri er Erik Frogne-Knudsen. Banen kan til
indregnet forrentningen af de samlede enhver tid med ½ års varsel forlange hele
investeringer på 25.000 kr. i skinneanlæg, anlægget eller dele deraf fjernet og
motortog og vogne m.v. Budgettet bliver pladsen bragt tilbage til sin oprindelige
gennem 1913 løbende justeret, og ideen tilstand.
om at grave grus ved Søndersø og køre Betingelserne for at drive grusgrav var
det til Værløse Station fastholdes. hårde, men arbejdet gik sin gang, og der
Forpagter L. Olsen er blandt de personer, blev etableret et aktieselskab, Hareskov-
der stiller jord til rådighed for tip- gård Grusgrav, og indgået aftaler mellem
vognssporet ved en lejekontrakt, der løber Erik Frogne-Knudsen, driftsleder Sven
fra april 1913 til april 1915 og er indgået Nilsson m.fl. og kapitalen kom til veje.
med Frogne-Knudsen. Lejen omfatter Grusgraven blev aldrig en god forretning.
strækningen fra Søvej til Værløse Station Terrænet fra grusgraven til Værløse
langs med banestien i en bredde af 3 m. Station var for stor en stigning til, at det
For enden af sporet etableres en trekant kunne lønne sig at transportere materia-
til diverse bygninger. lerne med lokomotiv og tipvogne. Loko-
Samtidig indgår Albert Knudsen en motivet skulle trække vognene op ad
kontrakt med firmaet Peter Albeck om samlede stigninger på 35 meter.
leje af 15 Tipvogne, heraf 3 bremse- Produktionen af grus i selskabet ophører
vogne, for en månedlig leje på 100 kr. omkring 1925. Grusgraven bliver solgt i
Første februar 1914 køber Knudsen skin- 1926 til Københavns Vandforsyning med
ner og materiel kontant og ophæver tab. Det lykkedes aldrig Frogne-Knudsen
lejekontrakten. og hans partnere at få grusgraven til at
Kjøbenhavn-Slangerup Banen skriver i et give afkast. Problemet var bl.a., at der
brev af 25. juni 1913 bl.a. følgende til ikke var grus nok.
Erik Frogne-Knudsen:
Når De har foretaget de af Dem omtalte Familien
forbedringer ved værket og transport- Erik Frogne-Knudsen og Annie får deres
midler i efter Banens skøn passende første barn, Inga, der fødes på Hare-
udstrækning og har ført de fornødne spor skovgård 6. marts 1916. En brand i en
og rampeanlæg på Stationen efter et i god længe i 1917 får Frogne-Knudsen til at gå
tid indsendt og approberet projekt og i gang med et nyt projekt: Han vil opføre
erklærer Dem villig til at levere de for- en stor villa ned til Søndersø tæt på
nødne skinner, lasker etc. samt ballast til grusgraven. Han indgår derfor kontrakter
sporet og skærver til Læsse/vejens foran- med forskellige håndværkere, bl.a. med
dring, vil Banen så snart skinnerne er tømrermester Launtz Jensen.
leverede og godkendte udføre sporan-
39