Page 41 - Årsskrift 2021 fra Historisk Forening Værløse
P. 41

Et budget viser, at en årsproduktion på lægget i den udstrækning den anser nød-
          1.800  vognlæs vil  kunne  indbringe vendig  og  levere  de  dertil  fornødne
          27.600 kr. i indtægter. Arbejdsløn, ufor- sveller.
          udsete  udgifter,  renter,  olie  m.v.  samt Banen understreger også, at læssesporet
          afgift til jordejere for plads til skinner og straks  bliver  banens  ejendom,  men
          tog  beregnes  til  20.475  kr.,  hvilket  vil udgiften til skinnerne vil blive refunderet
          give  et  overskud  på  7.125  kr.  Heri  er Erik  Frogne-Knudsen.  Banen  kan  til
          indregnet  forrentningen af  de  samlede enhver tid med ½ års varsel forlange hele
          investeringer på 25.000 kr. i skinneanlæg, anlægget  eller  dele  deraf  fjernet  og
          motortog og vogne m.v. Budgettet bliver pladsen bragt tilbage til sin oprindelige
          gennem 1913 løbende justeret, og ideen tilstand.
          om at grave grus ved Søndersø og køre Betingelserne  for  at  drive  grusgrav  var
          det til Værløse Station fastholdes.     hårde, men arbejdet gik sin gang, og der
          Forpagter L. Olsen er blandt de personer, blev etableret et aktieselskab, Hareskov-
          der  stiller  jord  til  rådighed  for  tip- gård Grusgrav, og indgået aftaler mellem
          vognssporet ved en lejekontrakt, der løber Erik  Frogne-Knudsen,  driftsleder  Sven
          fra april 1913 til april 1915 og er indgået Nilsson m.fl. og kapitalen kom til veje.
          med  Frogne-Knudsen.    Lejen  omfatter Grusgraven blev aldrig en god forretning.
          strækningen fra Søvej til Værløse Station Terrænet  fra  grusgraven  til  Værløse
          langs med banestien i en bredde af 3 m. Station var for stor en stigning til, at det
          For enden af sporet etableres en trekant kunne lønne sig at transportere materia-
          til diverse bygninger.                  lerne med lokomotiv og tipvogne. Loko-
          Samtidig  indgår  Albert  Knudsen  en motivet  skulle  trække  vognene  op  ad
          kontrakt  med  firmaet  Peter  Albeck  om samlede stigninger på 35 meter.
          leje  af  15  Tipvogne,  heraf  3  bremse- Produktionen af grus i selskabet ophører
          vogne,  for  en  månedlig  leje  på  100  kr. omkring 1925. Grusgraven bliver solgt i
          Første februar 1914 køber Knudsen skin- 1926 til Københavns Vandforsyning med
          ner  og  materiel  kontant  og  ophæver tab. Det lykkedes aldrig Frogne-Knudsen
          lejekontrakten.                         og hans partnere at få grusgraven til at
          Kjøbenhavn-Slangerup Banen skriver i et give  afkast.  Problemet  var  bl.a.,  at  der
          brev  af  25.  juni  1913  bl.a.  følgende  til ikke var grus nok.
          Erik Frogne-Knudsen:
          Når De har foretaget de af Dem omtalte Familien
          forbedringer  ved  værket  og  transport- Erik Frogne-Knudsen og Annie får deres
          midler  i  efter  Banens  skøn  passende første  barn,  Inga,  der  fødes  på  Hare-
          udstrækning og har ført de fornødne spor skovgård  6.  marts  1916.  En  brand  i  en
          og rampeanlæg på Stationen efter et i god længe i 1917 får Frogne-Knudsen til at gå
          tid  indsendt  og  approberet  projekt  og i gang med et nyt projekt: Han vil opføre
          erklærer Dem villig til at levere de for- en  stor  villa  ned  til  Søndersø  tæt  på
          nødne skinner, lasker etc. samt ballast til grusgraven. Han indgår derfor kontrakter
          sporet og skærver til Læsse/vejens foran- med forskellige håndværkere, bl.a. med
          dring,  vil  Banen  så  snart  skinnerne  er tømrermester Launtz Jensen.
          leverede  og  godkendte  udføre  sporan-


                                                39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46