Page 40 - Årsskrift 2021 fra Historisk Forening Værløse
P. 40
– med samme sirlige skrift som på Gran- gerier i hovedstaden, derfor skal der
tofte. Det samlede overskud på de to handles. Arealerne rummer ifølge under-
gårde beløber sig i 1914 til 20.860 kr. søgelser store mængder grus og ved at
Ifølge en taksationsrapport fra 29. No- anlægge et tipvognsspor ved kanten af
vember 1916 består besætningen på Søndersø og lade det køre op langs den
Hareskovgård af syv heste, to tyre, 15 vej, vi i dag kalder Mosevej og op til
køer, ni kvier og tre ungkvæg. Gårdens Værløse Station, kunne man få læsset
inventar tæller 12 arbejdsvogne med gruset på Slangerupbanens vogne til
tilbehør, syv plove, syv harver, to tromler, København. Både far og søn er med i
en halvbinder, en mejer, en tærske- etableringen af et tipvognsspor med tog
maskine, kartoffellæggere samt køkken- og vogne til grusgravningen, og allerede
bryggers- og mejeriinventar m.v. i årene 1912-13 laver Albert Knudsen
adskillige beregninger og udarbejder bud-
Hareskovgård Grusgrav getter for investering og drift af grusgra-
Erik Frogne-Knudsen og hans far har ven. Omfattende analyser og mange
store planer med nogle jordarealer ned øvelser med budgettet får de to til at
mod Søndersø, de vil udnytte grus- bevare optimismen. Deres aktivitet med
bankerne. København efterspørger i sti- grus skaber navnet Læssevej i Lille
gende grad sten og grus til mange byg- Værløse.
Grusgravningen blev aldrig en succes. Konkurrencen var for hård, og mængden af
grus ved Hejrebakken i Værløse viste sig at være langt mindre end forventet. Her
ses anlægget med lokomotivet. Virksomheden opløstes i 1920´erne. Privatfoto.
38