Page 34 - Årsskrift 2021 fra Historisk Forening Værløse
P. 34
Figur 35. Blyantstegning af
Hans Knudsen i færd med at
male. Knudsen malede tit med
kyse på som beskyttelse mod
solen. Hans malerkammerater
kaldte ham derfor ”Kysse”.
En antydning af det nære
venskab, der var mellem de tre Figur 36. Selvportræt af den ældre Sarvig, hvor
malerkammerater. svigtende syn er begyndt at plage ham.
Privateje. Furesø Museer.
Sarvigs billeder er ofte kontrollerede og En skat til eftertiden
danner grafiske farvefelter, fig. 27. Sarvig Det er særdeles heldigt, at tre så
maler også interiør- eller stemnings- talentfulde malere slog sig ned på egnen,
billeder med dyr (stalde) og mennesker, og som flittigt skildrede og dokumen-
der sidder med håndarbejder i mørke i terede egnens landskaber og natur samt
petroleumslampens skær, fig. 31. Her er dagligdagen i en tid med voldsomme
tale om skildringer af virkeligheden på forandringer. Her er tale om en uvurderlig
landet. Sarvig tegnede ofte, tog skitser og skat. Mit håb er at mange af billederne i
tegnede ofte sine billeder på lærredet, før privatsamlinger med tiden bliver offentlig
han farvelagde motivet, fig. 32. Edvard ejendom under Furesø Museers varetægt.
Sarvig dokumenterede, hvad der var ved De tre Værløsmalere er også beskrevet i
at forsvinde, fig. 33, og han malede en del foreningens Årsskrift 1976 og i Fure-
portrætter også selvportrætter, fig. 34, fig. søHistorien, bind 2.
35 og fig. 36. I sine sidste år blev Sarvig
desværre meget svagsynet. Alle fotos er affotograferinger udført af
N. B. Thomsen.
32