Page 29 - Årsskrift 2021 fra Historisk Forening Værløse
P. 29

Figur 25. Edvard Sarvig. Forårslandskab med en hønsegård i forgrunden. Et typisk
          ”Mørkemaleri” med højtliggende horisont, og mørke og kraftige farver i forgrunden.
          Der er ikke anvendt et egentligt farveperspektiv, idet farverne bevarer deres styrke
          ud til horisonten.                                                       Privateje.


          Rud blev gift 1921 med Dagmar og døde rød og blå, fig. 16. Rud Jacobsen er den
          1955.                                   mest  koloristiske  af  Værløsemalerne.
          Som  nævnt  i  indledningen  hørte  Rud Ofte  har  billederne  et  fotografisk  præg
          Jacobsen og Edvard Sarvig til de såkaldte med detaljer, fig.14, som kun et fotografi
          Mørkemalere, De Lyriske- eller Poetiske ville  have  taget  med.  Rud  maler  også
          Realister, som fortsætter traditionen inden indendørsbilleder fra det lille husmands-
          for  dansk  landskabs-  og  naturmaleri  i steds opholdsrum, fig. 17 og med sin kone
          Danmark. Rud malede fortrinsvis skove- Dagmar, fig. 18 eller med selvportrætter
          ne og landskaberne omkring Kirke Vær- af ham selv, fig. 19. Et yndet motiv er
          løse ofte med udsigt til Landsbyen, fig. kaktusserne i vinduet, der næsten kærligt
          13  og  fig.  14.  Malerierne  er  ofte  med fremstilles som en af husets beboere, fig.
          impressionistiske  penselstrøg  og  meget 20.  Rud  maler  genrebilleder  af  begi-
          farverige,  fig.  15,  og  Rud  gik  ikke  af venheder i Kirke Værløse, hvor billederne
          vejen for at anvende primærfarverne, gul, er farverige, og figurfremstillingerne er


                                                27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34