Page 29 - Årsskrift 2021 fra Historisk Forening Værløse
P. 29
Figur 25. Edvard Sarvig. Forårslandskab med en hønsegård i forgrunden. Et typisk
”Mørkemaleri” med højtliggende horisont, og mørke og kraftige farver i forgrunden.
Der er ikke anvendt et egentligt farveperspektiv, idet farverne bevarer deres styrke
ud til horisonten. Privateje.
Rud blev gift 1921 med Dagmar og døde rød og blå, fig. 16. Rud Jacobsen er den
1955. mest koloristiske af Værløsemalerne.
Som nævnt i indledningen hørte Rud Ofte har billederne et fotografisk præg
Jacobsen og Edvard Sarvig til de såkaldte med detaljer, fig.14, som kun et fotografi
Mørkemalere, De Lyriske- eller Poetiske ville have taget med. Rud maler også
Realister, som fortsætter traditionen inden indendørsbilleder fra det lille husmands-
for dansk landskabs- og naturmaleri i steds opholdsrum, fig. 17 og med sin kone
Danmark. Rud malede fortrinsvis skove- Dagmar, fig. 18 eller med selvportrætter
ne og landskaberne omkring Kirke Vær- af ham selv, fig. 19. Et yndet motiv er
løse ofte med udsigt til Landsbyen, fig. kaktusserne i vinduet, der næsten kærligt
13 og fig. 14. Malerierne er ofte med fremstilles som en af husets beboere, fig.
impressionistiske penselstrøg og meget 20. Rud maler genrebilleder af begi-
farverige, fig. 15, og Rud gik ikke af venheder i Kirke Værløse, hvor billederne
vejen for at anvende primærfarverne, gul, er farverige, og figurfremstillingerne er
27