Page 17 - Årsskrift 2021 fra Historisk Forening Værløse
P. 17

der  skete  en  voldsom  udvikling  i  alle  Mørkemalerne sluttede sig sammen. En
          kunstarter,  og  hvor  der  opstod  utallige  af  sammenslutningerne  er  Corner  fra
          såkaldte ismer som for eksempel kubis-  1932. Cornermalerne erklærede: ”Ingen
          me, ekspressionisme, surrealisme og fau-  flotheder i kunsten tak! Må vi bede om
          visme. Malerierne blev ofte meget farve-  jordnære betragtninger om jævne forhold
          strålende og abstrakte og svære - især for  for  jævne  mennesker”.  Typisk  for  de
          den almindelige befolkning at forstå. Igen  socialbevidste mørkemalere slog de sig
          var det franske kunstnere, der var tonean-  ned et sted og malede der resten af livet
          givende,  og  i  Danmark  var  det  blandt  natur  og  landskaber  eller  bymiljøer  og
          andet kunstmalere som Harald Giersing,  scener  fra  dagligdagen.  Mørkemalerne
          Karl  Isaksen,  Edvard  Weie,  Wilhelm  havde  fornemmelse  for  de  store  foran-
          Freddie, Wilhelm Lundstrøm, Olaf Rude,  dringer, der på alle måder skete i tiden,
          og  senere  Asger  Jorn,  der  førte  an.  og  skildrede  ofte  det,  der  var  ved  at
          Modernismen med sine stærke virkemid-   forsvinde,  og  beskrev  ofte  overgangen
          ler var en voldsom reaktion på verdens-  mellem  landbrugs-  og  industrikultur.  I
          krigen  og  på  en  meget  barsk  tid  med  dette  spil  mellem  avantgardisme  og
          kriser, fattigdom og arbejdsløshed. Men  traditionalisme hørte De tre Værløsema-
          langt fra alle kunstmalere sluttede sig til  lere til blandt Mørkemalerne.
          Modernismens mange nye og hos folket
          upopulære ismer. Parallelt med udviklin-  Hans Knudsen
          gen af ismerne skete en udvikling af det  Hans Knudsen blev født i Roskilde 1865,
          mere traditionelle maleri. Man kan trække  hvor  hans  forældre  havde  en  trikotage-
          en linje fra Guldalderen over L.A. Ring -  forretning. Hans Knudsen var således af
          påvirket naturligvis af Modernismen til  borgerlig familie og bymenneske. Hans
          den såkaldte Lyriske Realisme, Poetiske  vælger at uddanne sig som maler (1881-
          Virkelighed eller Lyrisk Kolorisme, som  84),  som  ofte  er  den  uddannelse  et
          denne  retning  eller  isme  kaldes.  Nogle  menneske, der håber og drømmer om at
          kalder deres malerier for billeddigte. Den  blive kunstmaler, vælger. Efter et ophold
          Lyriske  Realismes  malere  videreførte  i  Jylland  kom  Hans  Knudsen  på
          således  en  fornem  tradition,  hvor   Zahrtmanns  skole  i  København  i  1888
          landskabs-  og  naturmaleri  stadig  er  i  treogtyve år gammel. Her gik han i syv
          centrum.  Disse  malere  kaldes  ofte  af  år.  Han  må  have  troet  på  sit  talent  og
          eftertiden  for  Mørkemalerne.  Deres   andre ikke mindst: Zahrtmann har bakket
          farveholdning  var  typisk  til  at  begynde  ham op. Zahrtmans skole eller Kunstner-
          med  mørk  og  grøn,  men  udviklede  sig  nes Studieskole var som nævnt en protest
          med tiden til en mere koloristisk realisme.  og  et  modstykke  til  Kunstakademiet.
          Mørkemalerne reagerede på en måde mod   Zahrtman var en af den tids største kunst-
          Modernismen  og  kaldte  Modernismens   nere og pædagoger inden for kunst. Ele-
          malere under ét for ”Papegøjemalerne”.  verne  skulle  ikke  efterligne  ham,  men
          Typiske repræsentanter for mørkemalerne  finde deres egne veje inden for kunsten,
          er  Oluf  Høst,  Jens  Søndergaard,  Erik  og  skolen  stod  for  den  nye  retning:
          Hoppe,  Lauritz  Hartz,  Søren  Hjort   Realismen eller Det Moderne Gennem-
          Nielsen  og  Niels  Lergaard.  Nogle  af  brud inden for samtidens kunst. Allerede


                                                15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22