Page 15 - Årsskrift 2021 fra Historisk Forening Værløse
P. 15

De tre

                                                      Værløsemalere







                                                            Af Niels Bødker Thomsen




          Kunstmalerne  Hans  Christian  Martinus  Knudsen,  Rudolf  Jacobsen  og  Edvard
          Johannes Sarvig går under betegnelsen ”De tre Værløsemalere”. Hans Knudsen
          blev født i 1865 niogtyve år før Rudolf (senere Rud) Jacobsen og Edward Sarvig,
          der begge blev født i 1894. I deres fællesskab blev den meget ældre og anerkendte
          Hans Knudsen naturligt en art læremester og mentor for de to yngre kunstnere.
          Deres nære venskab, virke og åndsfællesskab kombineret med et stort talent har
          medført, at de skiller sig ud med et fælles kunstnerisk særpræg og udtryk, som i dag
          betegnes, ”Værløseskolen”. De tre kunstmalere boede i og omkring Kirke Værløse
          og en stor del af deres værker skildrer med en naturalistisk tradition egnens åbne
          land,  natur  og  dens  virkelighed.  Her  var  i  al  beskedenhed  tale  om  en  lille
          kunstnerkoloni, hvor de tre venner kunne påvirke og inspirere hinanden og forholde
          sig til, hvad der skete i verden omkring dem. Sidstnævnte forhold har været vigtigt,
          da der netop i perioden fra 1860 og ind i det tyvende århundrede skete utrolig meget
          og  ikke  mindst,  når  det  gælder  udviklingen  indenfor  de  forskellige  kunstarter.
          Malerkunsten brød med Guldalderens stil, og det nye ” Det moderne gennembrud”
          blev  det  moderne,  som  så  igen  afløstes  omkring  1920  af  ”Modernismen”  med
          fremkomsten af de mange ismer inden for malerkunsten. De tre Værløsemalere blev
          naturligvis påvirket af denne markante udvikling, men var bevidste om at fastholde
          og videreføre traditionen for dansk natur og landsskabsmaleri sammen med mange
          andre danske malere. Værløsemalerne var medvirkende til at fastholde en vigtig og
          fornem tradition.
          Følgende vil først og fremmest fokusere på de tre kunstneres malerier. For at kunne
          gøre dette, er det nødvendigt at se på den samtid, de virkede i, og forsøge at beskrive
          samtidens påvirkning på deres kunst. Enhver kunstner er uden undtagelse påvirket
          af og er et produkt af den tid, kunstneren levede i. Her er det desuden godt at gøre
          sig klart, at ethvert ærligt maleri er et indirekte selvportræt af den kunstner, som
          har set og oplevet og skabt maleriet med oplevelsen som udgangspunkt. Enhver
          kunstner har sit særpræg. Her er det nok også godt, når man betragter et maleri
          ikke nødvendigvis at prøve på at forstå billedet, men forsøge at opleve kunstværket
          og tilnærme sig kunstnerens oplevelse.


                                                13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20