Page 17 - Årsskrift 2015 fra Historisk Forening Værløse
P. 17

Slutningen på jagthistorien
                                                  De sidste jagtveje blev anlagt i 1690´erne,
                                                  og selv om den særlige jagt efterhånden
                                                  gik af mode og blev endeligt ophævet i
                                                  1777, så er det usædvanligt, at så mange
                                                  danske  jagtveje  endnu  er  bevarede.  Nu
                                                  bliver de blot brugt til mere fredelige og
                                                  praktiske formål, og enkelte er blevet til
                                                  kommunale trafikveje. I Værløse gælder
                                                  det f.eks. Fægyden og en del af Skovlyst-
                                                  vej.
                                                  Christian  V  fik  glæde  af  parforcejag-
                                                  ten i nogle år, og af hans private dagbog
                                                  fremgår det, at kongen også i de senere
           Skovbund med markering af “hytte nr. 8”.  år deltog i mange jagter ofte flere gange
          Efter vejene var færdige i august 1687,  om ugen, - men til sidste blev han dog
          blev  soldaterne  med  deres  udstyr  for- indhentet af skæbnen. Under en jagt i Dy-
          flyttet længere op i Nordsjælland. - Dog  rehaven i 1698 skulle kongen som afslut-
          manglede endnu 5 træbroer at blive lavet  ning på en jagt gøre det af med hjorten.
          ”… over moradserne for enden af jagt- Den havde dog endnu kraft til et forsøg
          vejene”.  I  et  andet  citat  forklares  der:  på flugt, men fik i stedet væltet kongen
          ”…  så  Hans  Kongelige  Majestæt  dér  og  skadet  ham  alvorligt.  Han  kom  sig
          kan  have  nogen  jagt”.   Det  var  lokale  ikke og døde året efter.
                                8
          håndværkere,  der  lavede  broerne,  hvor-
          til der blev anvendt tømmer fra skoven
          samt 3 tylter (36 stk.) gotlandsk tømmer    1  ”1600-tallets parforcejagtveje i Nordsjælland”
          á 20 alen (14 m). For at bygge broerne   af  Bjørn  Westerbeek  Dahl.  Fra:  Årbog  2003,
          fik tømmermand Niels Andersen udbetalt   Frederiksborg Amts Historiske Samfund.
                                                   2
          i alt 18 rigsdaler for en måneds arbejde.                                                                                                                                                                       ”Den Nordsjællandske Vildtbane” af P. Chr.
                                                  Nielsen. Fra: Historisk-Topografisk Selskab for
          Der findes også regnskaber for de følgen-  Gladsaxe Kommune, 1975.
          de års arbejde med jagtvejene. Her skal    3  ”Kongens Skove” af Niels Kristian Steensby,
          blot  nævnes  nogle  af  de  vigtigste,  som  Frederiksborg Amt, 1992.
          efterfulgte anlægget i Hareskoven: Store    4  ”Hjortespring, Herregård og Bondeby” af Anna
          Dyrehave, Stenholt Vang og Gribskov. I  Louise Alstrøm, Herlev Kommune 1982.
          1690 blev arbejdsstyrken skåret betyde-   5   Se note 4, anført kilde, s.12.
          ligt ned, og det ses af breve og regnska-    Se note 1.
                                                   6
                                                   7
          ber, at soldaterne nu i højere grad blev     ”Stjerner, Sten og Stænger” af E Laumann Jør-
          indkvarteret lokalt. Til sidst blev de lange   gensen, Hernov 1994, s. 159, 165 og 170.
          jagtveje  i  Jægersborg  Dyrehave  anlagt,    8  Se note1, anførte kilde, s.16-17.
          og som i de andre anlæg til parforcejagt
          udgik  vejene  i  stjerneform  fra  centrale
          punkter i skovene.



                                                15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22