Page 28 - Årsskrift 2009 fra Historisk Forening Værløse
P. 28

Jens Larsen, kendt som smeden fra Vær- salme til brug ved børnebegravelser, der
          løse (f. 1807, død 1874).               i 1890 kom med i tillægget til Roskilde
          Jens Larsen tog ofte turen til København konvents  Salmebog  i  en  gendigtning
          og gik jævnligt til alters hos Grundtvig i af Grundtvigs efterfølger i Vartov, C.J.
          Vartov kirke. I 1852 opgav han sin virk- Brandt:
          somhed som smed og brugte fra nu af al
          sin tid som omvandrende lægprædikant. ”Nu ledet er min lille
          Da den første ”Forening for indre Mis- i Herrens lystgård ind,
          sion” blev stiftet i 1853, blev han dens der kan du hvile stille
          første missionær. Han kastede sig ud i trods verdens kastevind;
          arbejdet  med  en  fantastisk  energi,  der nu kan for Gud du kvæde
          ikke kun førte ham Sjælland rundt. Han i klarhed som en sol,
          kom også til Fyn, Jylland og Bornholm. hvor alt er lys og glæde
          Men  da  ”Kirkelig  Forening  for  indre om Lammets kongestol”.
          Mission i Danmark” stiftedes 13. sept.
          1861 med pastor Vilhelm Beck som for- Menighedsrådets beføjelser
          mand,  forlod  Jens  Larsen  bevægelsen Værløse  menighedsråd  vedtog  på  sit
          og sluttede sig til Irvingianerne (en kri- første møde at afholde ”et Vinter-, For-
          sten bevægelse, der har fået navn efter aars-,  Sommer-  og  Efterårsmøde”.  Set
          dens stifter, den skotske præst Edward med  nutidige  øjne  var  det  en  ret  be-
          Irving, og som gik ind for en urkriste- skeden  mødevirksomhed,  man  hermed
          lig embedsordning med ældste, profeter, lagde  op  til.  Men  rådets  opgaver  var
          evangelister og hyrder).                heller ikke særlig omfattende. I henhold
          Op mod århundredeskiftet svandt spore- til menighedsrådslovens §15 skulle det
          ne hen af den stærke lægmandsforkyn- tage sig af kirkens opvarmning, beslutte
          delse, der havde fundet sted i Værløse- hvorvidt konfirmation skulle finde sted 2
          området. Men mere eller mindre påagtet gange årligt, afgøre hvilken af de auto-
          har der utvivlsomt eksisteret en folkelig riserede  salmebøger,  der  skulle  bruges
          kristendom,  som  havde  samklang  med ved  gudstjenesten,  ”naar  Præsten  deri
          de usikre livsvilkår, man levede under. er enig”, træffe beslutning om benyttel-
          Som  det  fremgår  af  oversigten  over sen af den reviderede liturgi for dåb og
          medlemmerne af det første menigheds- nadver, ”naar Præsten deri er enig”, be-
          råd, gjorde en vis børnedødelighed sig slutte hvorvidt man i folkeskolen skulle
          gældende  også  i  de  mere  velstillede indføre nye,  autoriserede bibelhistorier
          gårdmandsfamilier.  Og  for  kvinderne og lærebøger, ”naar Præsten og Skole-
          var  barnefødsler  forbundet  med  alvor. læreren  derom  er  enige”.  Og  desuden
          Døden var en hyppig gæst i familierne. påhvilede det menighedsrådet at træffe
          Det var et livsvilkår, som alle familier beslutning  om  indførelse  af  nye,  auto-
          måtte forholde sig til, og som det var na- riserede  prædiketekster,  ”naar  Præsten
          turligt at tage med ind i trosliv og salme- deri er enig.”
          sang,  jf.  Hallgrimur  Péturssons  gamle Lovens § 18 indeholdt en bestemmelse


                                                26
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33