Page 20 - Årsskrift 2009 fra Historisk Forening Værløse
P. 20

havde  dog  en  udmærket  støtte  og  råd- både  specielle  redskaber  og  køretøjer
          giver i amtsvejinspektøren. Med ham og samt speciel viden og kunnen. Alt dette
          med repræsentanter fra forskellige vej- havde  far  også  brug  for  da  han  rejste
          bygningsfirmaer, der alle kom med nye de mange genforeningssten rundt om i
          ideer, havde far forhandlinger i snesevis Nordsjælland og byggede talerstolen på
          af timer, og den tid måtte tages fra hans Kaalunds Plads ved Furesøen.
          arbejdstid i egen bedrift. Da det hele var Men  nu  begyndte  bilernes  tid,  og  så
          nogenlunde overstået indrømmede am- viste fars konservatisme sig, Han havde
          tet, at Værløse kommune havde påtaget aldrig villet lære at køre på en cykel, for
          sig en stor del af det forsøgsarbejde som slet ikke at tale om at køre en bil. Både
          det  egentlig  havde  været  statens  eller hans sønner og hans kuske fortalte ham,
          amtets opgave at udføre, og godtgjorde at nu måtte han til at bruge lastbiler, men
          Værløse  kommunekasse  en  stor  del  af det ville han slet ikke høre tale om. Han
          de  udgifter  som  forsøgsarbejdet  havde troede  faktisk  ikke  på  deres  anvende-
          kostet. Far fik intet.                  lighed, i hvert fald ikke til skovarbejde,
          Sin sognerådstid igennem ar-
          bejdede far på at få kommu-
          nens  vejnet  udvidet  med  to
          nye veje: en fra Hareskovby
          langs  skoven  til  Bagsværd,
          og en fra Fiskebæk over Lille
          Værløse  til  Ballerup.  Ingen
          af nabokommunerne var dog
          til at råbe op; ja, og gjorde
          hvad de kunne for at forhin-
          dre disse vejes bygning. Far
          nåede kun at få dem projek-
          teret, og at se vejstykket fra
                                      Niels  Nielsen  med  tre  børnebørn  på  marken,  hvor  nu
          Lille  Værløse  til  Søndersø
                                      Birkedalshusene, Kollekollevej og Højbovænge ligger.
          påbegyndt.  I  dag  er  begge
                                                                          Foto: I privateje.
          projekter  gennemført  og  er
          et par af egnens hovedfærdselsårer.     og så blev det andre som anskaffede sig
          Selvfølgelig  måtte  Birkedal  lide  under dem, deriblandt en af hans egne sønner,
          fars mange fravær, men foreløbig gik det og påførte ham en følelig konkurrence.
          godt.  Tyverne  igennem  gik  landbruget Indtægterne blev mindre, og han havde
          fint, og der var megen kørsel, især med ikke mere råd til at ofre sin tid på sog-
          træ fra skovene til jernbane-stationerne. nerådsarbejdet.  I  1928  gik  han  derfor,
          Det  var  således  i  disse  år  far  transpor- efter mange overvejelser, ud og dermed
          terede  en  mængde  af  de  kæmpestore var hans arbejde i offentlighedens tjene-
          lærketræer  fra  von  Langens  plantage  i ste forbi. Han holdt sig derefter mest til
          Nørreskov til enten Lyngby station eller landbruget, men snart blev dette – lige-
          Islands Plads i København. Det krævede som alle andre landbrug – ramt af den



                                                18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25