Page 36 - Årsskrift 1990 fra Historisk Forening Værløse
P. 36

Fiskebæk naturskole anno 1990.
             ter ved bjælkehytten,  hvor der bydes vel-  placeret under et klæde eller lignende. En
             kommen.  Herefter  får eleverne  mulighed  variant er at lade eleverne finde ting, som jeg
             for at sive rundt i bygningen, som er fyldt  definerer, men som kan opfattes subjektivt:
             med rariteter fra naturen. Vi har intet som  Find en rød, en sort og en grøn ting. Find en
             ikke må røres, tværtimod opfordrer vi til at  hård, en blød og en stikkende ting. Find en
             tingene tages ned fra vægge og hylder, så  tør, en våd og en tung ting etc, etc. Efterføl-
             eleverne kan røre, kigge, lugte, smage etc.  gende er det vigtigt, at bruge de fundne ting,
             Under denne "aklimatisering"  går vi rundt  enten som udgangspunkt for sjove historier,
             blandt eleverne, småsnakkende  og "hygge-  eller "håndværksmæssig"  anvendelse:  vur-
             lige", for at indgyde lidt tryghed. Herefter  dere vægt, massefylde, materialeblandinger,
             bænkes rundt om plankebordet,  og sammen  farvesammensætninger,  surt/sødt smagende
             med eleverne snakkes om løst og fast, dels  etc. De fundne ting kan også hjemtages til
             om ting i bygningen, dels aktuelle historier  senere produktion af kollager, hvor elever-
             fra naturen.                          ne gennem farver, form og figur f.eks. for-
                Inden turen i skoven spises madpakker-  tæller om deres besøg på naturskolen.
             ne, affaldet  sorteres,  hvor det organiske
             fodres til kompostormene.  I tid bruger vi
             gerne en lille time indendøre.        Hvorfor naturskoler?
                I skoven tages der udgangspunkt  i de
             ting vi finder. Jeg vil selvfølgelig helst, at  Som det fremgår af ovenstående, forsøger vi
             eleverne selv finder tingene, men det kan  at give så aktiviserende oplevelser som mu-
             være nødvendigt  at gøre "seende",  ved  ligt, udfra den holdning at erfaring og der-
             f.eks. at påpege nogle spændende  emner,  med indlæring, bedst opnås gennem aktiv i-
             eller ved at aktivere eleverne med små op-  tets- og sansebrug, og at eleverne gennem
             gaver, så de ledes til at finde selv. Et eksem-  selvoplevelser  kan få et forhold  (måske
             pel herpå er kimsleg,  hvor eleverne  skal  kærlighedsforhold)  til naturen, som gør at de
             prøve at finde de samme ting, som jeg har  af dem, der senere sidder som beslutningsta-




             34
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40