Page 36 - Årsskrift 1990 fra Historisk Forening Værløse
P. 36
Fiskebæk naturskole anno 1990.
ter ved bjælkehytten, hvor der bydes vel- placeret under et klæde eller lignende. En
kommen. Herefter får eleverne mulighed variant er at lade eleverne finde ting, som jeg
for at sive rundt i bygningen, som er fyldt definerer, men som kan opfattes subjektivt:
med rariteter fra naturen. Vi har intet som Find en rød, en sort og en grøn ting. Find en
ikke må røres, tværtimod opfordrer vi til at hård, en blød og en stikkende ting. Find en
tingene tages ned fra vægge og hylder, så tør, en våd og en tung ting etc, etc. Efterføl-
eleverne kan røre, kigge, lugte, smage etc. gende er det vigtigt, at bruge de fundne ting,
Under denne "aklimatisering" går vi rundt enten som udgangspunkt for sjove historier,
blandt eleverne, småsnakkende og "hygge- eller "håndværksmæssig" anvendelse: vur-
lige", for at indgyde lidt tryghed. Herefter dere vægt, massefylde, materialeblandinger,
bænkes rundt om plankebordet, og sammen farvesammensætninger, surt/sødt smagende
med eleverne snakkes om løst og fast, dels etc. De fundne ting kan også hjemtages til
om ting i bygningen, dels aktuelle historier senere produktion af kollager, hvor elever-
fra naturen. ne gennem farver, form og figur f.eks. for-
Inden turen i skoven spises madpakker- tæller om deres besøg på naturskolen.
ne, affaldet sorteres, hvor det organiske
fodres til kompostormene. I tid bruger vi
gerne en lille time indendøre. Hvorfor naturskoler?
I skoven tages der udgangspunkt i de
ting vi finder. Jeg vil selvfølgelig helst, at Som det fremgår af ovenstående, forsøger vi
eleverne selv finder tingene, men det kan at give så aktiviserende oplevelser som mu-
være nødvendigt at gøre "seende", ved ligt, udfra den holdning at erfaring og der-
f.eks. at påpege nogle spændende emner, med indlæring, bedst opnås gennem aktiv i-
eller ved at aktivere eleverne med små op- tets- og sansebrug, og at eleverne gennem
gaver, så de ledes til at finde selv. Et eksem- selvoplevelser kan få et forhold (måske
pel herpå er kimsleg, hvor eleverne skal kærlighedsforhold) til naturen, som gør at de
prøve at finde de samme ting, som jeg har af dem, der senere sidder som beslutningsta-
34