Page 35 - Årsskrift 1990 fra Historisk Forening Værløse
P. 35

Fiskebæk naturskole



          Af Lars Stubkjær






          Fiskebæk naturskole opstod som tanke i slut-  Naturskolens aktiviteter
          ningen af 60-erne, hvor daværende skovfo-
          ged Bjørn Døssing,  Københavns  skovdi-  Naturskolens "udbud" af aktivitetsforslag  er
           strikt, henvendte sig til nogle lærere i Herlev  temmelig omfattende:  Træfældning,  Ople-
          og tilbød at "vise" eleverne rundt i Nørre-  velsestur,  Hvordan  klarer dyrene sig om
           skoven.                               vinteren?, De 4 årstider, Plantning af skov,
           Dette initiativ viste sig hurtigt at dække et  Lavere fauna og Stoffernes kredsløb, Old-
           behov, og tilslutningen var overvældende.  tidstur,  Dyrespor,  Vandhulsundersøgelse,
           Efter et par år under åben himmel, kunne  Opgavetur,  Fugletur, Fisketur, Svampetur,
           Fiskebæk naturskole indvies i efteråret -72,  Istids-geologi-mose,  Plantefarvning.
           med en 90m2 stor bjælkehytte,  placeret i  Herudover sammensætter vi specielle aktivi-
           Nørreskoven  mellem søerne Farum Sø og  teter, relateret til aktuelle ønsker fra klasser,
           Furesøen.                             som opstart eller afslutning på et specielt
           Samarbejdet  omkring oprettelsen  af Dan-  emne eller projekt. Disse "skræddersyede"
           marks første naturskole, bestod af kommu-  aktiviteter, samt mange af de ovenstående,
           nerne Ballerup, Gladsaxe, Herlev og Vær-  retter sig primært mod 5-7 klassetrin og over-
           løse, samt Københavns statskovdistrikt.  bygningen.
           Idag, snart 20 år efter, er det de samme sam-  Aktiviteter for indskolingen  tager som ud-
           arbejdspartnere,  som står bag naturskolen. I  gangspunkt: En god og sjov oplevelse. Det
           den samme periode, er udbygningen af na-  er vigtigt for naturskolen, at eleverne første
           turskoler i Danmark nået et antal på ca. 20,  gang får en oplevelse, der opfattes som sjov,
           som organisatorisk  befinder sig i statslig/  spændende,  undrende etc. Denne opfattel-
           kommunal-, amts-, kommunal-, eller privat  se støttes af erfaringer, som viser, at elever-
           regi.                                 ne gerne vil "ud" på naturskolen igen, hvis
                                                 de har haft det sjovt. Modsætningsvis  er in-
                                                 teressen betydelig mindre, hvis de har stået
           Naturskolens formål                   model til en autoritær, indlærende og plan-
                                                 lagt "oplevelse".
           Fiskebæk naturskole har til formål, at give  Med andre ord forsøger vi at opfylde formå-
           eleverne og øvrige brugergrupper,  en øko-  let gennem leg og samvær.
           logisk forståelse for sammenhænge  i vores
           natur/kultur. Denne forståelse for sammen-
           hænge gives gennem en teoretisk oplevelse  Eksempel på aktivitet
           og en praktisk selvoplevelse.
           Målet for Fiskebæk naturskole er at give den  Som det fremgår af ovennævnte  oversigt,
           enkelte bruger en forståelse  og erfaring,  hedder en af aktiviteterne:  Oplevelsestur.
           som før eller siden fører til holdninger og  Denne aktivitet er klassens første bekendt-
           handlinger.                           skab med naturskolen. Oplevelsesturen  star-


                                                                                   33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40