Page 25 - Årsskrift 1982 fra Historisk Forening Værløse
P. 25

Men i 1880 blev gården  overtaget  af  Dengang  var gården ret forsømt,  men
           gdr. Niels Madsen Olsen (1852-1921)  fra  N. M. Olsen var en driftig mand, der fik
           Viksø, g. m. Meta Knudsen  (1858-1930),  noget ud af den store gård på 49,8 ha =
           datter af Peder Knudsen.  Egedal. Viksø.  90 tdr. land, sognets største.



                Nogle data fra Paradisgårdenes         alt indvendigt  fjernes og der indret-
                         sidste tid:                   tes vagtlokale .
           1941. Vejen fra Lejren til Bringe lukkes  1952. Begge gårde bliver eksproprieret.
                 for al trafik af civile.         1953. Begge Paradisgårde  nedrives.
           1945. Værnemagten  tager Plz tdr. land  20. juni 1953. Vejen mellem Jonstrupvej
                 vest  for gården.  Der  opstilles  3  og Kr. Værløse lukkes.
                 maskinkanoner  og graves  skytte-  1. dec. 1955. Den nye jetbane på Værløse
                 grave.  Et svinehus  beslaglægges,    flyveplads  indvies.






































                                    Kort over flyvepladsen  ved Værløse.
            Da jetbanen  blev anlagt,  kom der en blank plet på Danmarkskortet.  idet der ikke måtte angives  noget til
            vejledning  for uvedkommende.  Men i 1976 kunne Geodætisk  Institut  trykke  et kort, hvor flyvepladsen  med
                                       jetbanen  tydeligt  er angivet.
            Man ser jetbanen  med dens forbindelsesveje,  også omkørselsvejen  fra Lejren til [onstrup,  Ved enden af den
                    gamle,  nu afbrudte,  vej fra Kr. Værløse  til Bringe ses signaturen  for Fuglebækgård.
                            Udsnit af kort nr. 1513. Trykt  ved Geodætisk  Institut  1976.
                            Gengivet  med instituttets  tilladelse (a. 576182).  Copyright.
                                                                                    23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30