Page 11 - Årsskrift 1981 fra Historisk Forening Værløse
P. 11

Harrekilde


                                     Af E. Laumann  Jørgensen

           I Store Harreskovs  indre i nuværende  afdeling 171 kan skovens folk huske, at en kil-
           de for år tilbage vældede frem af jorden tæt opad en meget stor og smuk, men knust,
           firkantet  granitblok.
             Kilder og store sten ude i naturen  har fra de ældste tider haft en stærk tiltræk-
           ningskraft  på mennesker.
             For kilders vedkommende  lå det mærkelige  i, at rigeligt og klart vand vældede
           frem af jorden,  og at dette vand ofte var i besiddelse  af en livgivende  kraft.  Året
           rundt, det være sig på varme sommerdage  som på kolde vinterdage,  havde kilden s
           vand omtrent  samme temperatur,  kun ganske få grader over frysepunktet.
             For store stens vedkommende  har mennesket  siden yngre stenalder knyttet sig til
           de sten, som lever, når mennesket  dør, og som sørger for menneskets  fortsatte  triv-
           sel efter døden, så længe stenene består.
             En gennemgang  af litteratur  og overleveringer  om kilder viser, at mange af dem
           betragtes  som hellige, og at de besad helbredende  kræfter,  især på bestemte  dage i
           året, hvor de blev opsøgt. Disse dage var f. eks. midsommeraften  den 23. juni, men
           også Valborgsaften  den 30. april, begge datoer med tilknytning  til ældgamle,  heden-
           ske midsommer-  og forårsfester.  På disse faste dage var så mange mennesker  for-
           samlet, at der i tilknytning  til kildefesterne  kunne opstå kildemarkeder.
             De ældste vej strøg i form af hulvej e har ofte ført frem til kilder.

           Hovedbesøgstiderne  herhjemme,  Sct. Hans aften og Valborgsaften,  falder begge
           sammen med blusbrændinger.  Bålet er det ældste udtryk for samlingssted,  for værn
           mod vilde dyr om natten og for fest, og bålet har haft fast tilknytning  til hedenske
           naturfester.  Bålet skærmede  mod brand  i sæden,  og i det hele taget har ilden en
           skærmende  og rensende indflydelse  og var knyttet  til frugtbarhedskulten.
             Ligesom naturen var fyldt med stærke kræfter midsommeraftenen,  sådan var kil-
           devandet  det også, og syge og svagelige mennesker  opsøgte kilderne  i den disede
           sommernat.
             I årtusinder  har det været skik og brug, at man kastede sten og pinde til stor-ste-
           nen og til kilden for at øge disses kraft til at hjælpe mennesker.
             Efterhånden  går denne oprindelige skik over til at blive afløst af henlægning  af en-
           keltsten i den dynge eller hørg, man lagde foran kilden og stenen, og som bestod af
           knap hovedstore  sten. De henkastede  pinde kunne danne hele kvasdynger,  de så-
           kaldte stikke-hobe.
             At det netop var sten og pinde, man brugte, var ikke tilfældigt,  idet såvel stenen
           som kæppen er menneskets  oprindeligste  forsvarsmiddel.  Står man endnu den dag i
           dag foran en glubsk hund, er ens umiddelbare  reaktion  at ønske sig en sten eller en
           stok som forsvarsmiddel.
             Efter kristendommens  indførelse så kirken sig nødsaget til at sætte ind imod de he-

                                                                                 9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16