Page 35 - Årsskrift 1972 fra Historisk Forening Værløse
P. 35
morgensang og derpå undervisning til klokken I I eller 12; så begyndte første og
tredie klasse med undervisning til klokken 2. Timerne fra I I til 12 var på nogle
dage fælles for første og anden klasse og for tredie og fjerde klasse; det var under-
visning i sang og gymnastik.
I anden klasse fik vi en rigtig læsebog, "Danskbogen" ; nu kom bibelhistorie og
danmarkshistorie også med i timen, samt udenadslære af salmevers og afskrift af
sætninger, skrevet på den sorte tavle. Den store billedbibel levendegjorde beretnin-
gerne fra det gamle testamente, og nu fik vi lærer Benzon til undervisning i regning;
han havde en dejlig levende måde at gøre det på.
I tredie klasse kom seminarieeleverne med i undervisningen under tilsyn af de
forskellige faglærere. Der var to elever sammen til at undervise hver klasse, og under-
visningen omfattede fagene: Dansk, geografi, naturhistorie, verdenshistorie, fysik,
gymnastik og sang. Her havde jeg bI. a. Rudolf Bruhn og hans makker, Ch. Lauritzen
til undervisning; to dejlige lærere og vistnok meget gode venner. Jeg husker dem
også tydeligt fra deres deltagelse i dilettantforestillingen i 1908, hvor seminarie-
eleverne opførte Hostrups "Et Eventyr på Fodrejsen" ; de spillede henholdsvis stu-
denterne Herløv og Ejbæk, to roller, der vistnok var som skabt for dem.
Rudolf Bruhn skrev inden sin alt for tidlige død i 1918 bI. a. bogen "De Seks", der
skildrer livet på Jonstrup Seminarium. Han var stærkt interesseret i spejderbevæ-
gelsen inden for KFUM, og hans lille bog "I Sommerlejr", fortæller om en flok
spejderdrenges oplevelser i sommerferien - absolut ikke kedelig læsning.
Ved seminarieelevernes afsluttende eksamen var der også en opgave "i praktisk
undervisning af børnene, hvor vi så agerede klasse. Når så eksamen var forbi, invite-
rede de nyudnævnte lærere os børn på skovtur, hvor vi legede røvere og soldater,
to mand frem for en enke, eller underholdt os på anden måde, alt medens godte-
poserne gik på omgang.
Omkring årene 1903-04 skete der store forandringer på Seminariet, som også kom
til at berøre børneundervisningen. En del af seminarieeleverne havde tidligere sovet
på en fælles sovesal på første sal over gymnastiksalen. Dette rum blev nu omskabt
til sang- og musiklokale med flygel, klaver og orgel samt andre instrumenter, der dog
ikke alle blev brugt. Sanglærer K. Steensen var meget dygtig i sit fag og gik op i sit
arbejde med liv og sjæl. Vi børn var meget glade for ham; han var en rar lærer.
Vi havde i tredie og fjerde klasse 2 fælles sangtimer ugentlig. Undervisningen
omfattede nodelære, fællessang af danske sange og 3-stemmig udførelse af udvalgte
sange, som passede hertil. Vi fik også forklaring på de forskellige instrumenters
opbygning og virkemåde. Der kunne nås meget på to ugentlige timer, når interessen
var til stede både hos lærer og elever. I sommeren 1908 var vi 6 piger og 6 drenge,
der blev udtaget til på Danmarks Lærerhøjskole at vise, hvor langt man kunne nå i
sangundervisningen i børneskolen. Hr. Steensen høstede megen anerkendelse for sit
arbejde, og som tak for vores indsats kom vi i Zoologisk Have om eftermiddagen.
Jeg tror, det var meget dygtige lærere, der var ansat ved Seminariet dengang.
Jeg tænker ofte på seminarielærer F. Johansen, lærer i regning, matematik og fysik,
der, til trods for at Seminariets fysiske samling ikke var meget større, end hvad
mange skoleelever har idag privat, dog fik lært eleverne, og da også vi børn, de
33