Page 29 - Årsskrift 1965 fra Historisk Forening Værløse
P. 29

POUL A. HANSEN                           OLAF BECK
                     1946-50.  1954-58.                        1958-


             Uddannet  som fotograf og derefter ved artilleriet i forsvaret. Blev overflyttet til
           flyvevåbnet i I950 som flyverløjtnant.  Uddannet  som våbeningeniør ved Royal Air
           Force i England og efterhånden avanceret til major.
             Indtrådte  i Værløse sogneråd ved valget i I958, blev sognerådsformand og i I962
           amtsrådsmedlem.  Ved overgang til købstadskommunal  styrelse her i kommunen  I.
           april I963 blev han borgmester og formand for magistraten.



             De første IOOår under det kommunale selvstyre forløb stille og roligt her i sognet.
           Med undtagelse af Hareskovby, der begyndte at vokse omkring århundredskiftet,
           skete der ingen større ændringer i beboernes tilværelse. End ikke Slangerupbanens
           oprettelse i I906 bragte nogen større forandring  i LI. Værløse bys udvikling, og
           sognets indbyggertal  steg kun langsomt. Anlæggelsen af Værløse flyveplads førte
           endda til Bringe bys totale udslettelse i I93o-erne, og tyskernes udvidelse af flyve-
           pladsen under 2. verdenskrig til nedlæggelsen af mange gårde og huse på Kr. Vær-
           løse mark og i Jonstrupvang.
             Efter 2. verdenskrigs ophør begyndte udviklingen at tage fart, hvad der ganske
           givet var daværende sognerådsformand  Chr. Hauch inderligt imod. Det socialdemo-
           kratiske flertal under Poul A. Hansen i perioderne I946-50 og I954-58 forstod bedre,
           hvad tiden krævede, og megen nybygning kom i gang i kommunen. Under det kon-
           servative flertals styre fra I958- er denne udvikling fortsat med rivende fart, med en
           uhyre aktivitet indenfor vejanlæg og skolebyggeri, og ved folketællingen  27.09.65
           var indbyggertallet vokset til I I. I98.

                                                                                 27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34