Page 45 - Birkedalshusene50
P. 45

15.  januar  1996  var  det  dog  larmen  til   På dette tidspunkt var støjgener fra trafik
                   den  anden  side,  nemlig  toget,  der  blev   blevet  et  problem  mange  steder,  og
                   klaget over.                                   problemet  blev  taget  med  i  kommune-
                   I  svaret  fra  DSB  begrundedes  støjpro-     planlægningen. 9. september 1996 mod-
                   blemet med, at frosten i banedæmningen         tog  bestyrelsen  en  handlingsplan  for
                   forstærkede støjen, og desuden havde der       trafikmiljøet – og agtede at svare på den,
                   været  problemer med  en hjuldrejebænk,        for der stod, at trafikstøjen på Kollekol-
                   så det ikke havde været muligt at afdreje      levej  var  ”moderat”,  hvilket  beboerne
                   det nødvendige antal hjul. Den forklaring      bestemt ikke var enige i.  16. september
                   lød  rigtig,  fordi  det  larmede  som  om     svarede vi bl.a., at støjen ikke var mode-
                   hjulene var ottekantede.                       rat,  men  en  belastning  for  de  beboere,
                   Men frosten og larmen blev ved, så for-        hvis huse lå tættest på vejen.
                   eningen  klagede  igen  til  DSB,  denne       Ved  generalforsamlingen  i  1997  havde
                   gang  med  henvisning  til,  at  det  til-     der  været  en  trafikhøring:  Her  havde
                   syneladende  var  det  ældste  togmateriel,    parcelforeningen  gjort  opmærksom  på
                   der blev brugt på denne strækning. I avi-      det  besynderlige  i,  at  trafikbelastningen
                   serne kunne man læse om nye tog, men           på  begge  sider  af  Birkedalshusene  var
                   vi så aldrig et eneste på denne bane. De       højere end den ud for Birkedalshusene.
                   lokale pendlere havde udtalt: ”Togene på       Der måtte være noget galt.
                   denne linje hører til det ældste og mest
                   udrangerede  materiel”.  Foreningen  an-       Ved generalforsamlingen i 2001 blev der
                   modede  om,  at  denne  del  af  banelinjen    udtrykt  tak  til  familien  Bille,  for  deres
                   måtte  indgå  i  DSBs  fornyelsesprogram.      henvendelse til kommunen om vejstøj og
                   DSB svarede, at påstanden om det ældste        hasarderet  kørsel  i  krydset,  hvor  sko-
                   materiel bestemt ikke var tilfældet.           lebørn skulle over. Resultat:
                                                                  Hastigheden er sat ned til 50 km i timen.

                                                                  Fælles aktiviteter
                                                                  Da  Syvstjerneskolens  svømmehal  blev
                                                                  nedlagt  2003,  blev  også  Birkedalshuse-
                                                                  nes Motionsforening nedlagt.

                                                                  I  2003  fik  sekretæren,  Gurli  Thuneby,
                                                                  grønt  lys  til  at  påbegynde  et  ”køkken-
                                                                  projekt”,  dvs.  fotografering  af  (næsten)
                                                                  alle  køkkener  i  bebyggelsen,  dels  så  de
                                                                  originale  køkkener,  dels  så  de  mange
                                                                  forandrede  køkkener  blev  dokumenteret
                                                                  til  en  konkurrence  i  Historisk  Forening
                                                                  for Værløse kommune.
                                                                  Køkkenprojektet  vandt  et  af  temaerne  i
                   Toget skimtes bag buskadset dér, hvor toget
                   kommer tættest på bebyggelsen. Privat foto.    konkurrencen: Bylivet (bag facaden).





                                                                                                       43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50