Page 27 - Birkedalshusene50
P. 27

rettes.  I  marts  1973  besluttede  man  at
                   indhente tilbud fra en anlægsgartner, og i
                   budgettet  var  afsat  7.000  kr.  til  reno-
                   vering af legepladsen.

                   Kommunens  byplan  fra  1970  (Per-
                   spektivplan  1970-1985)  var  præget  af
                   vækstfilosofi:  Man  regnede  med  større
                   områder med bebyggelse, så indbygger-
                   antallet kom op på ca. 30.000, - og Rita-
                   vej skulle være en 4-sporet vej.               Jernbanebroen  viser  det  gamle  jordniveau  og
                                                                  giver  dermed  et  ganske  godt  indtryk  af,  hvor
                   Man  kan  se  et  resultat  af  denne  plan-   meget  jord,  der  skulle  fjernes  for  at  føre  den
                   lægning  øst  for  Birkedalshusene,  hvor      nydøbte  Kollekollevej  til  Kollekolle.  Foto:
                   jernbanebroen – beregnet på at dække 4         Furesø Arkiver.
                   vejbaner  –  står  så  underligt  skævt  over
                   vejen.                                         ikke mente, at det var nødvendigt med et
                   Det var et større udgravningsarbejde, der      busstop for hver 300 meter.
                   her blev sat i gang, fordi vejbanen skulle
                   føres  under  broen  og  dermed  ned  i  et    Den  første  åstedsforretning  for  at
                   lavere  niveau.  Mange,  mange  lastbiler      ekspropriere  ca.  1112  m2  fra  fælles-
                   kørte forbi Birkedalshusene med jord.          arealet  til  nyanlæg  af  Ritavej  foregik  i
                                                                  begyndelsen af november 1972.
                   Ritavej  blev  med  denne  ændring  meget      Birkedalshusene  ønskede  erstatning  på
                   længere – og meget mere trafikeret. Den        25 kr. pr. m2 på trods af vurderingen på
                   hidtil  sikre  skolevej  for  mange  børn,     0  kr.  med  henvisning  til,  at  dette  var
                   skulle nu sikres på ny med et lyskryds og      betalt  for  en  tidligere  ekspropriaton  af
                   skolepatruljer. Ved siden af ses et billede    fællesarealer.
                   fra  den  tid,  hvor  jernbanebroen  var
                   nybygget,  og  hvor  lysreguleringen  lige     Efter  en  lang  og  sej  proces  med  møder
                   var kommet på plads. Hjørdis har fortalt:      med  borgmesteren  og  flere  åsteds-
                   ”Da  mine  børn  startede  i  Syvstjer-        forretninger,  hvor  efterhånden  amtet  og
                   neskolen,  var  der  ingen  vej,  de  skulle   ministeriet  blev  inddraget,  gav  kommu-
                   over, blot ”mark”, det var 1970.”              nen et tilbud om erstatning:

                   Ændringen af Ritavej var en større pro-        40 kr. pr. m2             44.480 kr.
                   ces  for  kommunen,  idet  mange  berørte      Beplantning, ulemper      18.750 kr.
                   var  utilfredse  med  projektet,  der  indbe-  I alt                     63.330 kr.
                   fattede anlæg af en benzintank ved siden
                   af og busholdeplads ud for Birkedalshu-        Man  tog  stilling  til  tilbuddet  på  en
                   sene.                                          ekstraordinær    generalforsamling    5.
                   I april 1972 måtte Værløse kommune vi-         december 1972. Kommunen skrev i april
                   deresende  110  indsigelser  mod  benzin-      1973, at man var villig til at yde en
                   tanken  til  Boligministeriet,  herunder  en   godtgørelse  på  500  kr.  for  sagførerens
                   klage  fra  Birkedalshusene,  som  heller      udgifter. Det ville parcelforeningen ikke


                                                                                                       25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32