Page 6 - Bavnen 2001/1 Historisk Forening Værløse
P. 6

Ekstraordinær  generalforsamling  indkaldes, når et flertal i bestyrelsen eller mindst 50
               medlemmer skriftlig begærer det.
               Indkaldelser  efter regler gældende for ordinær generalforsamling:  Alle sager på en
               generalforsamling  afgøres ved simpel stemmeflerhed.  En lovlig indkaldt generalfor-
               samling er beslutningsdygtig  uanset de fremmødtes antal. (Se dog ~13).
          § 5.  Museets og foreningens  bestyrelse.
               Museet og foreningen ledes af en bestyrelse bestående af en formand, en kasserer, 5
               bestyrelsesmedlemmer  og 2 suppleanter, som vælges af den årlige generalforsamling.
               Formanden, 2 bestyrelsesmedlemmer  og I suppleant vælges i de lige år, kassereren, 3
               bestyrelsesmedlemmer  og I suppleant vælges i de ulige år.
               Bestyrelsen tiltrædes af2 medlemmer,  der vælges af Værløse kommunalbestyrelse  af
               dens midte følgende den kommunale valgperiode.
               Bestyrelsen konstituerer sig med en næstformand og nedsætter de fornødne udvalg.
               Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden  og fører referat over sine beslutninger.
               Bestyrelsen er ansvarlig for museets drift.
               Museets personale kan ikke være medlemmer af bestyrelsen.
               Museets virksomhed  er underlagt gældende museumslov  og tilhørende ministerielle
               bekendtgørelser ..

               Museets ledelse og øvrige personale.
               Museet skal have et personale, der i omfang og sammensætning  står i et rimeligt for-
               hold til museets størrelse, økonomi, ansvarsområde  og arbejdsplan.
               Bestyrelsen skal, til at forestå museets daglige drift, ansætte en leder i en heltidsstilling.
               Museets leder skal have en universitetsuddannelse  eller tilsvarende uddannelse i et fag,
               der er museumsrelevant  og relevant for museets ansvarsområde.  Den pågældende må
               endvidere have praktisk og teoretisk kendskab til museumsarbejde.
               Museets leder har inden for den af bestyrelsen vedtagne arbejdsplan med tilhørende
               budget det museumfaglige  og ledelsesmæssige  ansvar for museets samlede virksom-
               hed. Det påhviler bestyrelsen at holde Statens Museumsnævn underrettet til enhver tid,
               om hvem der varetager den daglige ledelse af museet.
               Museets øvrige personale ansættes af bestyrelsen efter indstilling fra museets leder
               inden for rammerne af de godkendte arbejdsplaner og budgetter.
               Museets personale skal have lejlighed til at efter- og videreuddanne  sig, bI. a. ved del-
               tagelse i de af museumsorganisationerne  og af Statens Museumsnævn afholdte møder
               og kurser.
               Personalet skal følge statens regler om afgang på grund af alder.
          § 7.  Lokaler.
               Museet og foreningen  har hjemsted på »Mosegaarden«,  Skovgårds Alle 37, 3500
               Værløse, tlf. 44 48 00 70. Ejendommen  ejes af Værløse kommune,  der iflg. aftale
               afholder alIe udgifter til skatter m. v. samt udvendig vedligeholdelse.
               Arkivet har adresse i ejendommen »Ellens Lyst«, Højeloftsvej 1,3500 Værløse, tlf. 44
               485344,  der ligeledes ejes af Værløse kommune og er stillet til rådighed på tilsvaren-
               de vilkår.

          § 8.  Budget og arbejdsplan.
               Museets og foreningens regnskabsår følger kalenderåret.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11