Page 6 - Bavnen 2001/1 Historisk Forening Værløse
P. 6
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes, når et flertal i bestyrelsen eller mindst 50
medlemmer skriftlig begærer det.
Indkaldelser efter regler gældende for ordinær generalforsamling: Alle sager på en
generalforsamling afgøres ved simpel stemmeflerhed. En lovlig indkaldt generalfor-
samling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal. (Se dog ~13).
§ 5. Museets og foreningens bestyrelse.
Museet og foreningen ledes af en bestyrelse bestående af en formand, en kasserer, 5
bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter, som vælges af den årlige generalforsamling.
Formanden, 2 bestyrelsesmedlemmer og I suppleant vælges i de lige år, kassereren, 3
bestyrelsesmedlemmer og I suppleant vælges i de ulige år.
Bestyrelsen tiltrædes af2 medlemmer, der vælges af Værløse kommunalbestyrelse af
dens midte følgende den kommunale valgperiode.
Bestyrelsen konstituerer sig med en næstformand og nedsætter de fornødne udvalg.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og fører referat over sine beslutninger.
Bestyrelsen er ansvarlig for museets drift.
Museets personale kan ikke være medlemmer af bestyrelsen.
Museets virksomhed er underlagt gældende museumslov og tilhørende ministerielle
bekendtgørelser ..
Museets ledelse og øvrige personale.
Museet skal have et personale, der i omfang og sammensætning står i et rimeligt for-
hold til museets størrelse, økonomi, ansvarsområde og arbejdsplan.
Bestyrelsen skal, til at forestå museets daglige drift, ansætte en leder i en heltidsstilling.
Museets leder skal have en universitetsuddannelse eller tilsvarende uddannelse i et fag,
der er museumsrelevant og relevant for museets ansvarsområde. Den pågældende må
endvidere have praktisk og teoretisk kendskab til museumsarbejde.
Museets leder har inden for den af bestyrelsen vedtagne arbejdsplan med tilhørende
budget det museumfaglige og ledelsesmæssige ansvar for museets samlede virksom-
hed. Det påhviler bestyrelsen at holde Statens Museumsnævn underrettet til enhver tid,
om hvem der varetager den daglige ledelse af museet.
Museets øvrige personale ansættes af bestyrelsen efter indstilling fra museets leder
inden for rammerne af de godkendte arbejdsplaner og budgetter.
Museets personale skal have lejlighed til at efter- og videreuddanne sig, bI. a. ved del-
tagelse i de af museumsorganisationerne og af Statens Museumsnævn afholdte møder
og kurser.
Personalet skal følge statens regler om afgang på grund af alder.
§ 7. Lokaler.
Museet og foreningen har hjemsted på »Mosegaarden«, Skovgårds Alle 37, 3500
Værløse, tlf. 44 48 00 70. Ejendommen ejes af Værløse kommune, der iflg. aftale
afholder alIe udgifter til skatter m. v. samt udvendig vedligeholdelse.
Arkivet har adresse i ejendommen »Ellens Lyst«, Højeloftsvej 1,3500 Værløse, tlf. 44
485344, der ligeledes ejes af Værløse kommune og er stillet til rådighed på tilsvaren-
de vilkår.
§ 8. Budget og arbejdsplan.
Museets og foreningens regnskabsår følger kalenderåret.