Page 35 - Årsskrift 2023 fra Værløseegnens Historiske Forening
P. 35

strede begrebet Tag din far og mor med   underlige middelaldermusik kom rig-
          i skole. Det var et projekt, der styrkede  tigt til udfoldelse. Efter succesen be-
          forældresamarbejdet i kombinationen      sluttede vi enstemmigt, at vi ville arbej-
          skole og fritid, og det blev meget popu-  de på samme måde i det følgende sko-
          lært. Samtidig fik interesserede lærere  leår, men vi fik en lang næse med or-
          også mulighed for at arbejde med lære-   dene fra kommunen: Vi har sparet de
          re og professorer fra Lærerhøjskolen. I  ekstra timer væk. Og så kunne projektet
          Ullas periode lukkede Skoleforvaltnin-   ikke gentages, og vi måtte ærgerligt
          gen blandt meget andet op for, at lærer-  lægge det fantastiske projekt i skuffen.
          ne kunne komme ud af huset på inspi-     Det blev aldrig taget op igen.
          rationsrejser og opleve skoler og skole-
          systemer i andre lande. Og det var også  Forældrene og skolen
          i Ullas periode, at udvekslingsrejserne  Vi har altid været gode til at trække
          bl.a. til Tyskland tog deres begyndelse.  forældrene ind i skolen, og både
          Alt sammen noget, som jeg tog del i      Forældrelærerforeningen og vores
          med største fornøjelse og interesse, og  skoleblad Kontakt blev drevet af aktive
          som jeg beskriver nærmere i de følgen-   forældre. Med Tag din far og mor med
          de afsnit.                               i skole i skoleåret 1985/86 under de
                                                   såkaldte §3, stk. 3-timer fortsatte det
          Et vellykket tværfagligt samarbejde      gode forældresamarbejde, og foræl-
          med de praktisk/musiske fag              drene blev nu tilbudt, at de sammen
          I 1991 blev jeg på et musikkursus præ-   med deres børn kunne melde sig til
          senteret for et kor- og orkesterværk af  bygning af fuglehuse, til julebagning
          Finn Jørgensen, Pesten. Det var et kor-  og juleknasfremstilling, til mad for
          værk i middelalderregi om en pige, der   fraskilte fædre med børn, til undervis-
          vandrer bort fra pesten, der har ramt    ning i Lanciers og meget andet. Lærer-
          hendes familie og udryddet det meste     ne stod for indkøb, forældrene betalte
          af hendes landsby. Det lykkedes mig at   for materialerne og mødte til jul op
          gøre en gruppe praktisk/musiske 6.       med småkagedåser til at bære kagerne
          klasselærere interesserede i sagen, og   eller konfekten hjem i.  Selv om §3,
          dermed begyndte et af de mest vellyk-    stk.3-timerne var lagt ind i lærernes
          kede projekter, som jeg har været med    årsnorm, medførte det selvfølgelig et
          til at lave. Vi dækkede formning, hånd-  ekstra arbejde for os lærere, men det
          arbejde, sløjd og musik og arbejdede på  var også meget hyggeligt og givende
          tværs af klasserne, brugte vores respek-  for både lærere, elever og deres foræl-
          tive timer, men havde også fået tillagt  dre.
          nogle ekstra timer til projektet, og det
          blev sådan en succes. Det viste sig, at  Skolens første kor
          der i de tre 6. klasser var flere habile  I Brodersens tid i 80´erne startede jeg
          musikere og gode sangere, så vi havde    KOR op. Det fortsatte i Signes tid, og
          rigtigt gang i Orffinstrumenter og fløj-  det var noget nyt på skolen. De første
          ter, trommesæt og slagtøj, og den vid-   10 år var jeg eneste korlærer, men så


                                                33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40