Page 35 - Årsskrift 2023 fra Værløseegnens Historiske Forening
P. 35
strede begrebet Tag din far og mor med underlige middelaldermusik kom rig-
i skole. Det var et projekt, der styrkede tigt til udfoldelse. Efter succesen be-
forældresamarbejdet i kombinationen sluttede vi enstemmigt, at vi ville arbej-
skole og fritid, og det blev meget popu- de på samme måde i det følgende sko-
lært. Samtidig fik interesserede lærere leår, men vi fik en lang næse med or-
også mulighed for at arbejde med lære- dene fra kommunen: Vi har sparet de
re og professorer fra Lærerhøjskolen. I ekstra timer væk. Og så kunne projektet
Ullas periode lukkede Skoleforvaltnin- ikke gentages, og vi måtte ærgerligt
gen blandt meget andet op for, at lærer- lægge det fantastiske projekt i skuffen.
ne kunne komme ud af huset på inspi- Det blev aldrig taget op igen.
rationsrejser og opleve skoler og skole-
systemer i andre lande. Og det var også Forældrene og skolen
i Ullas periode, at udvekslingsrejserne Vi har altid været gode til at trække
bl.a. til Tyskland tog deres begyndelse. forældrene ind i skolen, og både
Alt sammen noget, som jeg tog del i Forældrelærerforeningen og vores
med største fornøjelse og interesse, og skoleblad Kontakt blev drevet af aktive
som jeg beskriver nærmere i de følgen- forældre. Med Tag din far og mor med
de afsnit. i skole i skoleåret 1985/86 under de
såkaldte §3, stk. 3-timer fortsatte det
Et vellykket tværfagligt samarbejde gode forældresamarbejde, og foræl-
med de praktisk/musiske fag drene blev nu tilbudt, at de sammen
I 1991 blev jeg på et musikkursus præ- med deres børn kunne melde sig til
senteret for et kor- og orkesterværk af bygning af fuglehuse, til julebagning
Finn Jørgensen, Pesten. Det var et kor- og juleknasfremstilling, til mad for
værk i middelalderregi om en pige, der fraskilte fædre med børn, til undervis-
vandrer bort fra pesten, der har ramt ning i Lanciers og meget andet. Lærer-
hendes familie og udryddet det meste ne stod for indkøb, forældrene betalte
af hendes landsby. Det lykkedes mig at for materialerne og mødte til jul op
gøre en gruppe praktisk/musiske 6. med småkagedåser til at bære kagerne
klasselærere interesserede i sagen, og eller konfekten hjem i. Selv om §3,
dermed begyndte et af de mest vellyk- stk.3-timerne var lagt ind i lærernes
kede projekter, som jeg har været med årsnorm, medførte det selvfølgelig et
til at lave. Vi dækkede formning, hånd- ekstra arbejde for os lærere, men det
arbejde, sløjd og musik og arbejdede på var også meget hyggeligt og givende
tværs af klasserne, brugte vores respek- for både lærere, elever og deres foræl-
tive timer, men havde også fået tillagt dre.
nogle ekstra timer til projektet, og det
blev sådan en succes. Det viste sig, at Skolens første kor
der i de tre 6. klasser var flere habile I Brodersens tid i 80´erne startede jeg
musikere og gode sangere, så vi havde KOR op. Det fortsatte i Signes tid, og
rigtigt gang i Orffinstrumenter og fløj- det var noget nyt på skolen. De første
ter, trommesæt og slagtøj, og den vid- 10 år var jeg eneste korlærer, men så
33