Page 58 - Årsskrift 2020 fra Historisk Forening Værløse
P. 58
tidspunkt havde tildelt Værløse sogne- sogne, som man tog ind - planlagde byer
kommune 6.000 m3 om året. Enhver kan helt fra bunden af med henblik på at flytte
se, at det forslog jo ikke ret meget, da de folk ud fra London, hvor forskellige
efterhånden begyndte at lave vandklo- kvarterer var smadret under krigen.
setter. Så sådan set lå vi som vandværks- De var i høj grad planlagt på en form for
ledelse i direkte i krig med Københavns differentieret vejnet, hvor man holdt
kommune altid. Det var Beck, der tog fat cykelstier, skolestier, og stilleveje fri for
i det problem og vandt en sag imod tungere trafik. Dér fik vi også inspiration
Københavns kommune ved at ansætte til at lave delt – altså differentieret - afløb
advokat Reuter. Det var virkelig spæn- fra husene, fx har Nørreskov Park
dende at opleve det, og jeg kan huske, at vandafledning ned mod Furesøen. Der-
direktøren for Københavns Vandforsy- ovre fik vi ideerne til, at man havde
ning altså var dybt forarget over, at man regnvand i separate ledninger, og det
kunne blive dømt til at slippe 350.000 m3 kunne man så føre ned til de små søer, og
vand om året i stedet for 6.000 m3. Det spildevandet kunne man pumpe op over
er en af de første situationer, hvor man vandskellet. Det var sådan nogle ting,
virkelig oplevede, hvad der var bag sådan som man tidligere slet ikke havde drømt
en som Beck. om, at man kunne gøre.
De små baggårde på Bymidten var også
Inspiration fra England en af ideerne fra England, sådan at
Det var også i Bechs tid, i 1963, at Jørgen vareforsyningen skete bag ved butikker-
Christophersen lavede dagsorden for vo- ne. Der var også viadukten ved Søndersø-
res Englandstur. Det var lige ham, for han skolen og stisystemet i Nørreskov Park,
talte både engelsk og fransk. ideen var at differentiere trafikken.
Det, vi oplevede derovre i England, var, Vi så også kæmpe-parkeringsarealer, så
at man i de såkaldte new towns - hele fra byplanudvalgets tekniske side havde
vi foreslået nogle enorme parkeringsare-
aler. De var jo slet ikke så voldsomme set
med nutidens øjne. Men Kurt Borch
Christensen kørte på, at det var
fuldstændig vanvittigt med alle de parke-
ringspladser, og at det ikke skulle være
parkeringsarealer alt sammen. Det var en
af de pointer, han brugte for at komme
ind i kommunalbestyrelsen. Så man kan
godt sige, at tiden løb fra os alle sammen,
for de forslår jo ingenting. Men han nåede
at komme ind i Teknisk Udvalg og By-
Værløse Bio ved rejsegildet i 1954. Per- planudvalget på spørgsmålet om parke-
sonen til venstre er ukendt, herefter kom- ringsarealet.
mer Gunnild Jensen, biografdirektør, Med S-togforbindelsen til København
Niels Ottar Hansen, Martin Jensen og havde vi også kæmpedebatter om viaduk-
Poul Hansen. Furesø Arkiv. ter, fx den ude ved Baunehøj Park. DSB
56