Page 58 - Årsskrift 2020 fra Historisk Forening Værløse
P. 58

tidspunkt  havde  tildelt  Værløse  sogne- sogne, som man tog ind - planlagde byer
          kommune 6.000 m3 om året. Enhver kan helt fra bunden af med henblik på at flytte
          se, at det forslog jo ikke ret meget, da de folk  ud  fra  London,  hvor  forskellige
          efterhånden  begyndte  at  lave  vandklo- kvarterer var smadret under krigen.
          setter. Så sådan set lå vi som vandværks- De var i høj grad planlagt på en form for
          ledelse i direkte i krig med Københavns differentieret  vejnet,  hvor  man  holdt
          kommune altid.  Det var Beck, der tog fat cykelstier, skolestier, og stilleveje fri for
          i  det  problem  og  vandt  en  sag  imod tungere trafik. Dér fik vi også inspiration
          Københavns  kommune  ved  at  ansætte til at lave delt – altså differentieret - afløb
          advokat Reuter.  Det var virkelig spæn- fra  husene,  fx  har  Nørreskov  Park
          dende at opleve det, og jeg kan huske, at vandafledning ned mod Furesøen.  Der-
          direktøren  for  Københavns  Vandforsy- ovre  fik  vi  ideerne  til,  at  man  havde
          ning altså var dybt forarget over, at man regnvand  i  separate  ledninger,  og  det
          kunne blive dømt til at slippe 350.000 m3 kunne man så føre ned til de små søer, og
          vand om året i stedet for 6.000 m3. Det spildevandet kunne man pumpe op over
          er en af de første situationer, hvor man vandskellet.  Det  var  sådan  nogle  ting,
          virkelig oplevede, hvad der var bag sådan som man tidligere slet ikke havde drømt
          en som Beck.                            om, at man kunne gøre.
                                                  De små baggårde på Bymidten var også
          Inspiration fra England                 en  af  ideerne  fra  England,  sådan  at
          Det var også i Bechs tid, i 1963, at Jørgen vareforsyningen skete bag ved butikker-
          Christophersen lavede dagsorden for vo- ne. Der var også viadukten ved Søndersø-
          res Englandstur. Det var lige ham, for han skolen og stisystemet i Nørreskov Park,
          talte både engelsk og fransk.           ideen var at differentiere trafikken.
          Det, vi oplevede derovre i England, var, Vi så også kæmpe-parkeringsarealer, så
          at  man  i  de  såkaldte  new  towns  -  hele fra byplanudvalgets tekniske side havde
                                                  vi foreslået nogle enorme parkeringsare-
                                                  aler. De var jo slet ikke så voldsomme set
                                                  med  nutidens  øjne.  Men  Kurt  Borch
                                                  Christensen  kørte  på,  at  det  var
                                                  fuldstændig vanvittigt med alle de parke-
                                                  ringspladser, og at det ikke skulle være
                                                  parkeringsarealer alt sammen. Det var en
                                                  af de pointer, han brugte for at komme
                                                  ind i kommunalbestyrelsen. Så man kan
                                                  godt sige, at tiden løb fra os alle sammen,
                                                  for de forslår jo ingenting. Men han nåede
                                                  at komme ind i Teknisk Udvalg og By-
         Værløse Bio ved rejsegildet i 1954. Per-  planudvalget på spørgsmålet om parke-
         sonen til venstre er ukendt, herefter kom-  ringsarealet.
         mer  Gunnild  Jensen,  biografdirektør,  Med  S-togforbindelsen  til  København
         Niels  Ottar  Hansen,  Martin  Jensen  og  havde vi også kæmpedebatter om viaduk-
         Poul Hansen.              Furesø Arkiv.  ter, fx den ude ved Baunehøj Park. DSB


                                                56
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63