Page 15 - Årsskrift 2016 fra Historisk Forening Værløse
P. 15

merne  på  Mosegaarden.  Kaj  Knudsen  fysiske  breve.  Det  offentlige  kommuni-
          og Poul Erik var i en meget gamle origi- kerer også elektronisk med borgere og
          nale postuniformer. Jeg fungerede som  virksomheder.  Som  en  konsekvens  er
          ”stewardesse”. Posten til flyvestationen  antallet af breve faldet med 68 procent
          havde  vi  med  på  toppen  af  vognen.  Vi  og  antallet  af A-breve  med  82  procent
          steg op i et fly og fik en dejlig tur over  i forhold til år 2000. På pakkeområdet
          omegnen samtidig med, at vi fik lejlig- vokser mængderne, og der er intens kon-
          hed til at iagttage mandskabets arbejde  kurrence blandt flere distributører i hele
          ombord i et sådant militærfly.          landet.  Udviklingen  på  pakkemarkedet
          Det skulle se ud, som om flyet kom med  er  især  drevet  af  den  stadigt  voksende
          posten, og vognen så bragte både post  e-handel.
          og passagerer videre. Vi lettede for øv- Markedsudviklingen  -  med  et  drastisk
          rigt ikke i det store fly. Det var først se- fald  i  mængden  af  fysiske  breve  –  har
          nere og i en helikopter, vi så arbejdsgan- givet sig meget mærkbart udslag i Post
          gen og omegnen. I helikopteren larmede  Danmarks økonomi. Resultatet af virk-
          propellen så voldsomt, at vi måtte have  somhedens  primære  drift  har  således
          ørebeskyttere på. Efter flyveturen fik vi  været negativt med i alt ca. ¾ mia. kr.
          gløgg og æbleskiver på ”Mosegården”  for perioden 2012-2015.
          samt en hyggelig snak med bestyreren af
          museet.
          En anden dag skulle Mads og jeg sam-
          men  dele  post  ud  på  landturen  iklædt
          henholdsvis ny og gammel uniform.


          Fremtiden
          Transport- og Bygningsministeriet skrev
          den  3.  maj  2016  om  en  ny  aftale  om
          vilkårene  for  postbefordring  i  dagens
          Danmark og om Post Danmarks nye for-
          pligtelser  i  et  liberaliseret  postmarked.  Det er derfor hensigten at lempe befor-
          Aftalen blev indgået mellem en række af  dringspligten,  dels  for  at  tilpasse  den
          politiske partier i Folketinget, og der var  faktiske efterspørgsel efter posttjenester
          bred  enighed  om  aftalen  og  de  vilkår,  i samfundet, dels for at få balance i Post
          den satte op for Post Danmark i årene  Danmarks  økonomi  og  dermed  sikre
          2017 – 2019. I brevet fra Transport- og  virksomhedens mulighed for at løfte be-
          Bygningsministeriet står der blandt an- fordringspligten  på  et  forretningsmæs-
          det:                                    sigt  grundlag.  Det  er  nødvendigt,  hvis
                                                  befordringspligten fortsat skal varetages
          ”Baggrunden er de ændrede kommuni- efter udgangen af 2016, hvor Post Dan-
          kationsvaner  i  samfundet.  Borgere  og  marks nuværende forpligtelse udløber.”
          virksomheder  kommunikerer  i  stigende  Aftalen har resulteret i en række ændrin-
          grad  elektronisk  i  stedet  for  at  sende  ger, og i juni 2016 udsendte Post Nord


                                                13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20