Page 15 - Årsskrift 2016 fra Historisk Forening Værløse
P. 15
merne på Mosegaarden. Kaj Knudsen fysiske breve. Det offentlige kommuni-
og Poul Erik var i en meget gamle origi- kerer også elektronisk med borgere og
nale postuniformer. Jeg fungerede som virksomheder. Som en konsekvens er
”stewardesse”. Posten til flyvestationen antallet af breve faldet med 68 procent
havde vi med på toppen af vognen. Vi og antallet af A-breve med 82 procent
steg op i et fly og fik en dejlig tur over i forhold til år 2000. På pakkeområdet
omegnen samtidig med, at vi fik lejlig- vokser mængderne, og der er intens kon-
hed til at iagttage mandskabets arbejde kurrence blandt flere distributører i hele
ombord i et sådant militærfly. landet. Udviklingen på pakkemarkedet
Det skulle se ud, som om flyet kom med er især drevet af den stadigt voksende
posten, og vognen så bragte både post e-handel.
og passagerer videre. Vi lettede for øv- Markedsudviklingen - med et drastisk
rigt ikke i det store fly. Det var først se- fald i mængden af fysiske breve – har
nere og i en helikopter, vi så arbejdsgan- givet sig meget mærkbart udslag i Post
gen og omegnen. I helikopteren larmede Danmarks økonomi. Resultatet af virk-
propellen så voldsomt, at vi måtte have somhedens primære drift har således
ørebeskyttere på. Efter flyveturen fik vi været negativt med i alt ca. ¾ mia. kr.
gløgg og æbleskiver på ”Mosegården” for perioden 2012-2015.
samt en hyggelig snak med bestyreren af
museet.
En anden dag skulle Mads og jeg sam-
men dele post ud på landturen iklædt
henholdsvis ny og gammel uniform.
Fremtiden
Transport- og Bygningsministeriet skrev
den 3. maj 2016 om en ny aftale om
vilkårene for postbefordring i dagens
Danmark og om Post Danmarks nye for-
pligtelser i et liberaliseret postmarked. Det er derfor hensigten at lempe befor-
Aftalen blev indgået mellem en række af dringspligten, dels for at tilpasse den
politiske partier i Folketinget, og der var faktiske efterspørgsel efter posttjenester
bred enighed om aftalen og de vilkår, i samfundet, dels for at få balance i Post
den satte op for Post Danmark i årene Danmarks økonomi og dermed sikre
2017 – 2019. I brevet fra Transport- og virksomhedens mulighed for at løfte be-
Bygningsministeriet står der blandt an- fordringspligten på et forretningsmæs-
det: sigt grundlag. Det er nødvendigt, hvis
befordringspligten fortsat skal varetages
”Baggrunden er de ændrede kommuni- efter udgangen af 2016, hvor Post Dan-
kationsvaner i samfundet. Borgere og marks nuværende forpligtelse udløber.”
virksomheder kommunikerer i stigende Aftalen har resulteret i en række ændrin-
grad elektronisk i stedet for at sende ger, og i juni 2016 udsendte Post Nord
13