Page 46 - Årsskrift 2015 fra Historisk Forening Værløse
P. 46
Næste stop på rejsen er en gennemgangs- banesår. Hvis piloterne havde haft nær-
lejr for tilfangetagne flyvere, DULAG værelse til det, ville de fra kampområdet
LUFT ved Frankfurt am Main (DULAG i luften have kunnet se ned på det lejr-
= Durchgangslager). Her kommer besæt- område, hvor de nu skal tilbringe resten
ningsmedlemmerne i et hårdhændet for- af krigen. Et andet bemærkelsesværdigt
hør, hvor det udløser knytnæveslag, når sammentræf: Hovedparten af de tyske
de - i henhold til Genevekonventionen jagerfly, der angreb Værløse flyveplads
– korrekt besvarer alle spørgsmål med den 9. april 1940, kom også fra flybasen
blot at oplyse navn, rang og nummer. ved Barth!
De øvrige besætningsmedlemmer, som
Mandskabet bliver splittet op og efter har rang af sergenter, havner muligvis
et par dage sendt til to (eller flere?) for- alle i fangelejren STALAG 17b nær
skellige krigsfangelejre. Wien i Østrig. Dvs. i den modsatte ende
Ved skæbnens ironi bliver flyets fire af Det Tredje Rige!
officerer, de to piloter, navigatøren
og bombekasteren, sendt til STALAG I hemmelig tysk tjeneste
LUFT I - en fangelejr for flyveroffice- Efter en nødtørftig reparation i Værløse
rer ved Østersøbyen Barth i Nordøst- bliver Punchboard fløjet til Luftwaf-
tyskland (STALAG = Stammlager). Af fes hemmelige flyvetjeneste Kampfge-
tyskernes næsten 300 fangelejre er det schwader 200 (KG200) i Rechlin mellem
den lejr, der ligger tættest på det område Rostock og Berlin. Her bliver det med-
over Østersøen, hvor Punchboard fik sit tagne, men robuste, fly overgivet til Zir-
Punchboards besætning: Forrest: Bombekaster Harry Dukes, navigatør Arthur Wagner, co-pilot
Clyde Freeman og førstepilot Ernest Racener. Bagest, stående, flyets seks maskingeværskytter. Ag-
terskytten Charles Cook står som nr. to fra venstre. Foto stillet til rådighed af Furesø Museer.
44