Page 46 - Årsskrift 2015 fra Historisk Forening Værløse
P. 46

Næste stop på rejsen er en gennemgangs- banesår. Hvis piloterne havde haft nær-
          lejr  for  tilfangetagne  flyvere,  DULAG  værelse til det, ville de fra kampområdet
          LUFT ved Frankfurt am Main  (DULAG  i luften have kunnet se ned på det lejr-
          = Durchgangslager). Her kommer besæt- område, hvor de nu skal tilbringe resten
          ningsmedlemmerne i et hårdhændet for- af krigen. Et andet bemærkelsesværdigt
          hør, hvor det udløser knytnæveslag, når  sammentræf:  Hovedparten  af  de  tyske
          de - i henhold til Genevekonventionen  jagerfly, der angreb Værløse flyveplads
          –  korrekt  besvarer  alle  spørgsmål  med  den 9. april 1940, kom også fra flybasen
          blot at oplyse navn, rang og nummer.    ved Barth!
                                                  De  øvrige  besætningsmedlemmer,  som
          Mandskabet  bliver  splittet  op  og  efter  har  rang  af  sergenter,  havner  muligvis
          et par dage sendt til to (eller flere?) for- alle  i  fangelejren  STALAG  17b  nær
          skellige krigsfangelejre.               Wien i Østrig. Dvs. i den modsatte ende
          Ved  skæbnens  ironi  bliver  flyets  fire  af Det Tredje Rige!
          officerer,  de  to  piloter,  navigatøren
          og  bombekasteren,  sendt  til  STALAG  I hemmelig tysk tjeneste
          LUFT I - en fangelejr for flyveroffice- Efter en nødtørftig reparation i Værløse
          rer  ved  Østersøbyen  Barth  i  Nordøst- bliver  Punchboard  fløjet  til  Luftwaf-
          tyskland (STALAG = Stammlager). Af  fes  hemmelige  flyvetjeneste  Kampfge-
          tyskernes  næsten  300  fangelejre  er  det  schwader 200 (KG200) i Rechlin mellem
          den lejr, der ligger tættest på det område  Rostock og Berlin. Her bliver det med-
          over Østersøen, hvor Punchboard fik sit  tagne, men robuste, fly overgivet til Zir-































          Punchboards besætning: Forrest: Bombekaster Harry Dukes, navigatør Arthur Wagner, co-pilot
          Clyde Freeman og førstepilot Ernest Racener. Bagest, stående, flyets seks maskingeværskytter. Ag-
          terskytten Charles Cook står som nr. to fra venstre.     Foto stillet til rådighed af Furesø Museer.


                                                44
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51