Page 10 - Årsskrift 2011 fra Historisk Forening Værløse
P. 10

Fig.9: Værløsefiblen set fra neden       Fig.10: Nærbillede af Værløsefiblens nåle-
                                                  holder med udsmykninger
         Runeindskriftens  seks  runer  er  ridset  hedstegn. Tøjet  må  sandsynligvis  have
         med  et  skarpt  instrument  (ikke  tremo-  været af en kraftig kvalitet for at kunne
         lerstik) og kun på den ene side af nåle-  bære den store og tunge fibel. Det er fore-
         holderen, og er klemt sammen mellem  slået, at fiblerne har været anvendt som
         hagekorset og de dobbelte bånd i nåle-   ophæng for en eller flere perlekæder.
                                                                                       11
         holderens anden ende. Nogle af runerne
         er ridset ind over den øvrige ornamen-   Runer og navnet Alugod samt hagekors
         tik. Det betyder, at runerne er indridset,  På fiblens nåleholder er med runer rid-
         efter  at  fiblen  er  færdigfremstillet  med  set, Alugod (fig.8 og fig.10). De første
         tremolerudsmykningen, og runeristeren  runer kommer til Danmark år 150-170,
         har  ikke  beregnet  pladsen  til  runeind-  (fig.11), og Værløsefiblen er fra først i
         skriften særlig godt, så den sidste del af  200-tallet. Her er tale om meget gamle
         indskriften er blevet noget klemt op mod  runer. I dag kendes der fem fibler med
         hagekorset.                              runeindskrifter,  og  forskerne  er  enige
         Værløsefiblen  skønnes  at  være  lagt  i  om,  at  runeindskrifterne  på  fiblerne  er
         graven omkring år 230, og ud fra andre  personnavne. Her hører enigheden op, og
         gravfund af tilsvarende rosetfibler vur-  man mener, at navnene kan stå enten for
         deres denne fibeltype at være fremstillet  mesteren,  der  fremstillede  fiblen,  eller
         over en meget kort periode på 30-50 år,  for den der lod fiblen fremstille eller gi-
         hvilket  betyder,  at  denne  smykkeform  veren, eller som tredje mulighed navnet
         kun  har  været  brugt  i  en  eller  højst  to  på den, der bar og ejede fiblen. Mesteren
                      10
         generationer.  På Værløsefiblen er der  har  anbragt  hagekorset  på en  smuk  og
         kun en smule slid fra brug på nåleholde-  afbalanceret måde på Værløsefiblens nå-
         rens underside.                          leholder, og det ser således ikke ud til, at
         Når fiblen bæres, vender spiralen nedad  der under fremstillingen var tænkt på, at
         og spiraldækket fremad, og dette felt og  fiblen skulle forsynes med en indskrift.
         bøjlen med tre og to rosetter bliver hermed  Dette indikerer, at hverken mester eller
         den mest synlige og dominerende del af  giver har leveret navn til indskriften, så
         fiblen. Fiblen har tjent som en kombine-  ville  man  sandsynligvis  have  indpuns-
         ret sikkerhedsnål og nok først og frem-  let navnet som en del af fremstillingen.
         mest som et brystsmykke og et værdig-    Dette  synspunkt  underbygges  således


                                                 8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15