Page 47 - Årsskrift 2010 fra Historisk Forening Værløse
P. 47

dervisning i musiske og motoriske fag i deres hus tydeligt og med kraftige farver
          en klasse, som man fulgte fra 1. til 5. og på et langt stykke papir, der lå på gulvet.
          løbende sammenlignede med en klasse De kravlede rundt imellem hinanden og
          med  konventionel  timeplan.  Resultatet måtte tage hensyn til de andre, og natur-
          var aldeles overbevisende: Den klasse, ligvis kunne det kun lade sig gøre, fordi
          der havde flere musiske og motoriske ti- der var få børn i klassen. Men det var
          mer, klarede sig også i færdighedsfage- nogle stolte elever, der i tiden efter kun-
          ne langt bedst.” Selv om man godt ved, ne se frisen hænge i klassen på den ene
          at  forsøgsundervisning  altid  har  nogle langvæg.
          gunstige  vilkår,  er  det  alligevel  tanke-
          vækkende - også i 2010. Og i grel mod-
          sætning til, at man normalt mindes den
          tid som tiden med den sorte skole.


          At være med på noderne
          Arne og jeg var også med på noderne, så
          vi meldte os til et trommekursus i Kø-
          benhavn. I en periode mødtes vi en gang
          ugentlig  med  nogle  andre  pædagoger,
          mest børnehavefolk, og så sad eller lå vi
          på gulvet i en gymnastiksal og slog på
          håndtromme,  mens  vi  vred  underkrop-
          pen  i  rytmiske  sving,  så  det  lød  rigtig
          afrikansk. Det var ret pinligt, og i bus-
          sen hjem til Kirke Værløse var vi enige
          om, at det var godt, vi ikke havde mødt
          nogen, vi kendte.
          Men noget afspejlede sig alligevel i dag-
          ligdagen i min skole. Arne lavede selv     Høje paneler med husfrisen ovenover.
          en  slags  primitive  Orf-instrumenter,  fx    Arne og Nina Nørager 1959
          spændte han et trommeskind ud over en
          vaskebalje, og så var baljen blevet til en  Skolevejen
          stortromme.  Disse  instrumenter  stod  i  En  mor  kan  huske,  at  forældrene  blev
          vores klaverstue, og jeg kunne så holde  inviteret til et julespil, som eleverne op-
          musiktimer med elever som rytmegrup-    førte.  Niels,  hendes  søn,  havde  rollen
          pe, mens jeg selv spillede lidt på klave-  som klokke, og hele familien øvede re-
          ret. Et andet projekt, som jeg er glad for  plikken ”hvad mon den os vil bringe?”
          at tænke tilbage på, er frisen med tegnin-  Niels var en af de elever, som i 1957-59
          ger af byens huse. Vi gik rundt i Kirke  kom  med bus  til  Kirke Værløse, fordi
          Værløse, og alle eleverne valgte hver et  der  var  pladsmangel  på  Lille  Værløse
          hus, som de på stedet lavede en hurtig  skole  og  for  få  børn  i  Kirke  Værløse.
          skitse af. Tilbage i klassen tegnede de så  På et møde, hvor forældre fra Ballerup-



                                                45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52