Page 52 - Årsskrift 2007 fra Historisk Forening Værløse
P. 52

en  rigtig  betonstartbane  på  2450  m  x  I  perioden  1974-75  foregik  der  nye
                     45 m. Den blev indviet d. 1. december  store  byggeaktiviteter  på  flyvestatio-
                     1953.                                    nen, der på grund af udviklingen i Den
                                                              Kolde  Krig  skulle  være  i  stand  til  at
                     Udvikling af pladsen, Eskadrille         modtage  store  forstærkninger  udefra.
                     721 og 722                               Startbanen  blev  forstærket  og  forlæn-
                     Eskadrille 722 blev oprettet på Flyve-   get til 3000 meter, der blev bygget 12
                     station Værløse d. 8. februar 1951 med  betonshelters,  der  hver  kunne  rumme
                     en  rodebutik  af  forskellige  fly.  Fra  3.  et  moderne  jagerfly,  der  blev  bygget
                     september blev eskadrillen ensrettet til  en  ny  passagerterminal  i  forbindelse
                     redningsopgaver  og  blev,  som  årene  med  en  stor  operationsbunker,  og  en-
                     gik, Flyvevåbnets  mest  berømte eska-   delig  blev  bygget  en  ny  stor  dobbelt-
                     drille  på  grund  af  de  mange  store  og  hangar med en meget stor forplads, så
                     ofte vanskelige redningsopgaver, eska-   selv  de  største  transportfly  i  verden
                     drillen udførte.                         kunne  betjenes.  Byggeprogrammet
                                                              blev afsluttet med et højt nyt flyvekon-
                     Den 1. april 1956 blev Eskadrille 721,  troltårn syd for pladsen.
                     der  var    Flyvevåbnets  transporteska-  En  moderne  flyvestation  skaber  en
                     drille, overført fra Kastrup til Værløse  masse arbejdspladser for civile og mi-
                     og fik til huse på Hjortøgård. Eskadril-  litære af alle grader, fra højt kvalifice-
                     len  var  udrustet  med  Catalina,  der  er
                     en flyvebåd, C47 og C54. Eskadrillen
                     udførte  suverænitetshævdelse,  forsy-
                     ning  af  isoleret  beliggende  stationer,
                     eftersøgning,  patientevakuering,  is-
                     recognoscering og fiskeriinspektion på
                     Grønland. Desuden foretog man trans-
                     port for Flyvevåbnet i ind- og udland,             Eskadrille 721
                     transport  for  internationale  organisati-
                     oner som Røde Kors og Forenede Na-
                     tioner samt flyvninger for regering og  rede  specialister  til  ufaglærte  arbejds-
                     kongehus.  Efter  1975  blev  Eskadrille  mænd,  dygtige  administrationsfolk  og
                     721 udrustet med C-130 Herkules, og i  teknikere inden for mange specialer, fx
                     1982 yderligere med Gulfstream III.      flyledere, brandmænd og tankpassere.

                     Søværnets    Flyvetjeneste  var  startet  Udover  Flyvevåbnets  Materielkom-
                     som en flight i Eskadrille 722 og blev i  mando gav Flyvestation Værløse også
                     1962 en selvstændig enhed med hjem-      husly  for  Flyvevåbnets  Sergentskole
                     sted  på  Flyvestation  Værløse.  Enhe-  og Flyvevåbnets Specialskole, der stod
                     den,  hvis  piloter  var  fra  søværnet,  og  for uddannelsen af teknikere og speci-
                     det tekniske personale fra Flyvevåbnet,  alister
                     opererede  sine  helikoptere  fra  søvær-
                     nets  inspektionsskibe  i  færøske  og  Især efter 1975 blev mange udenland-
                     grønlandske farvande under ofte meget  ske statsoverhoveder modtaget på Fly-
                     ekstreme vejrforhold.                    vestation  Værløse,  blandt  andet  den
                                                              nyligt  afdøde  katolske  kirkes  overho-


                                                           50
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56