Page 13 - Årsskrift 1980 fra Historisk Forening Værløse
P. 13

I hele middelalderen  og i nyere tid har den manuelle  kløvning  været udført ved
         brug af jernkiler,  spændt op i korte kløveriller eller kilehuller ved hjælp af små rekt-
         angulære jernplader  eller lameller af jern, kaldet blikkers, af størrelse som fladen på
         en lille tændstikæske,  hvorefter  man med en hammer  med jernhoved  og træskaft
         gennemførte  selve udkløvningerne.  Se note nr. 1.

         Specielle riller i granitsten
           I Harreskovene  træffer man imidlertid  så mange sten med så specielle udformnin-
         ger af lange og korte riller, at disse må anses for at have haft andre formål end rent
         kløve tekniske .
           En kontakt  til pastor K. Høgsbro 0stergaard  førte det opsigtsvækkende  med sig,
         at denne, på baggrund  af de fremlagte  fotos og redegørelser,  måtte anse største-
         parten af det forelagte materiale  for at kunne understøtte  to teorier, han forgæves
         havde søgt yderligere  dokumentation  for gennem mere end 25 år:
         A. Teorien om sakrale riller i sten og hvor gamle, de er.
         B. Teorien om en bevidst knusning af sådanne sakrale rillesten, af hvem og hvornår.







                               A. Sakrale riller i sten

         Det bevismateriale,  Høgsbro 0stergaard  har haft liggende upubliceret  i mange år og
         som Harreskovfundene  nu underbygger  tolkningen  af, omfatter  30 granit sten med
         en kunstig hugget rille i, som er fundet dels her i landet, dels i udlandet.  De har væ-
         ret kendt af stenhuggere,  men synes ikke at have været beskrevet i den arkæologiske
         litteratur.
           I forhistorisk  tid har en række nordeuropæiske,  dvs. germanske,  agrarstammer
         fremstillet  frugtbarhedstegn  i form af lange riller i granitsten,  der oftest er % til 1
         meter lange. Rillerne udlægges som symboler  på det kvindelige  skød.
           En sådan germansk  kult omkring Moder Jord er beskrevet  omkring år 100 af den
         romerske  skribent Tacitus i hans »Cermania«.  (2). Først i de senere år er man be-
         gyndt at undersøge disse »rillesten«. som man kalder dem i Tyskland,  og som derfor
         også vil blive benyttet  i den følgende redegørelse,  som omfatter  dels danske dels
         tyske sten. Når man ikke har skænket  disse rillesten nogen opmærksomhed  i tid-
         ligere tid, så skyldes det at både stenhuggere  og arkæologer  har opfattet rillerne som
         kløveriller.  Man synes ikke at have gjort sig klart, om den formodede  kløvemetode
         var praktisk gennemførlig.  I den nyere arkæologiske  litteratur  herhjemme,  kan man
         se eksempler  på, at man ukritisk  har brugt betegnelsen  »kløveriller«.  hvor det er
         tvivlsomt  at anvende  det udtryk.  Den følgende redegørelse  vil gå ud på at vise, at
         disse riller ikke kan have haft noget praktisk  formål,  men må anses for at være
         sakrale riller, og at stenene har tjent et kultisk formål i forhistorisk  tid, og at de på et
         vist tidspunkt,  der endnu ikke er ganske klart, er blevet bevidst ødelagt.

                                                                              11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18