Page 18 - Årsskrift 2019 fra Historisk Forening Værløse
P. 18

de dekorerede planker er genanvendt fra og  vekselvirkning  mellem  brede  og
          en kirke, der blev opført i anden halvdel smalle  linjer.  De  slanke  og  elegante
          af 1000-tallet. Navnet på stilarten er mere former  blev  lagt  i  organiske  og  dyna-
          eller mindre tilfældigt valgt, og selvom miske  mønstre,  så  billedet  på  de
          det  uden  tvivl  er  et  af  de  mest  impo- fornemste værker fik en plastisk effekt.
          nerende værker udført i denne stilart, er Alle  dyrenes  lemmer  er  blevet  trukket
          det  egentlig  ikke  særlig  typisk  for ud, så de ikke står til at artsbestemme.
          stilarten, men måske for arbejder i træ.
          Eftersom  vi  ikke  har  mange  træsnit Denne tilstræbelse til tredimensionalitet
          bevaret i denne stil, er det vanskeligt at var en udvikling bort fra de foregående
          sige.                                   stilarters, Mammen og Ringerikes, mere
                                                  fladebindende og todimensionelle træk.
          Det centrale motiv i Urnesstilen er ’’det Stilen  omfatter  også  dynamiske  og
          store  dyr’’,  som  normalt  afbildes  med rytmiske  flettemønstre  med  smalle  S-
          meget  smalle  ekstremiteter:  lang  hals, eller ottetals-formede slyngninger, hvor
          langstrakt  hoved,  og  mandelformede lige linjer og kanter undgås. I forhold til
          øjne. Andre træk er en tydelig asymmetri tidligere  perioder  er  planter  nu  fuldt









































                  Urnesfibulaen fra Værløse fundet af Freddy Arntsen, marts 2019.




                                                16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23